Появата на съвременните технологии и на интернет промени значително старите правила в PR-а. Днес с особена сила важи следният принцип- искаш ли да изграждаш своя публичен образ, задължително трябва да присъстваш активно в мрежата. С този съвет статията може да свърши дотук, защото той съдържа всичко. А защо е задължително? Мисля, че няма да ви е трудно да се досетите за отговора. Само се огледайте около себе си- в транспорта, в заведенията, в парка…Всеки втори е вперил очи в смартфона или таблета си. Общуването по интернет стана неизменна част от ежедневието ни – и в личните отношения, и в правенето на бизнес. Младежите дори се чудят как са живели техните родители без тази екстра.
Но няма да се спирам за ролята на интернет днес. Тя е ясна и е анализирана многократно. По-скоро искам да обърна внимание върху някои особености на PR-похватите в мрежата, които могат да са от полза за мениджърите и техните компании.
Нека тръгнем оттук – днес всичко, което правим или казваме, можем да наречем PR. Както обичам да се шегувам, още със ставането и поглеждането в огледалото, човек започва да работи върху своя публичен образ. Всеки от нас е като главен редактор на свой онлайн вестник или телевизия– може свободно да публикува мнения, коментари, снимки, колажи, клипчета…Да събира последователи, т.е. широка публика. Това си е истинска медия. Някои се справят отлично, други- не. Факт е обаче, че този лесен достъп до масова аудитория свали неимоверно много критериите за качество. Казано в прав текст- глупостите в мрежата вече преобладават. Особено в профили и страници на „инфлуенсъри“. Много от тях няма какво интересно да кажат на хората и затова прибягват до съдържание, което трудно бихме нарекли смислено. Но това е дълга тема.
ФИРМЕНАТА СТРАНИЦА
Ако нямате, много сте закъснели. Но и това е поправимо. Знаете мъдрата приказка „по-добре късно…“ Корпоративният сайт е част от вашата визитка, вашата бизнес идентичност в огромната мрежа. Ако ви няма в интернет, най-малкото говори зле за адекватността на вашата фирмена политика в съвременните условия. Чували ли сте новата фраза „ще те гугълна“/идва от името на търсачката Google/. В английския език google вече е глагол, показващ действието на проверка каква информация има за дадена фирма, човек или тема в мрежата. Още в далечната 2002г. American Dialect Society обяви тази дума за най-употребяваната. Смята се, че същата година тя е използвана за първи път като глагол в един американски телевизионен сериал, където героят се обръща към партньорката си с въпроса „Have you googled her“ /„Провери ли я през Гугъл“, „Намери ли информация за нея в Гугъл?“б.р./ За популярността на новата дума красноречиво говори и фактът, че през 2006г. тя бе добавена официално в Oxford English Dictionary. Така че, ако имате фирма, заемете се с намирането на специалисти, които ще ви направят модерен сайт и които ще ви помогнат бързо и лесно да бъдете откриваеми в мрежата. Ще ви дам такъв пример, за да ви убедя съвсем във важността на това онлайн присъствие. Представете си, че отивате на среща с представители на важна за вас фирма. Търсите ги в Google и няма никъде нищо за тях. Дали няма да се усъмните за миг в достоверността на фирмата и нейната дейност?! Сигурна съм, че да. Така биха мислили и за вас, ако отсъствате в интернет пространството.
ЛИЧНИЯТ ИМИДЖ
Сещам се за един анекдот, с който съм запомнила преподавателя ми по фотография във Факултета по журналистика в Софийския университет. Той ни разказваше следното- върви в парка майка с бебешка количка, среща своя приятелка, която не скрива възторга си от сладкото бебе. Майката й отговаря: „О, това нищо не е, ти да го видиш на снимка!“ Няма как. Трябва да сте „на снимка“ и да сте „красиви“. Имам предвид да сте активни онлайн и да изграждате там най-добрия си образ.
Подобно на фирмения сайт, който е задължителен за корпоративния имидж, ако сте бизнес дама, погрижете се да присъствате регулярно в социалните мрежи. Дали лично ще качвате съдържание, дали това ще бъде ангажимент на PR експерта в компанията, дали ще наемете фирма за интернет маркетинг, е ваше решение и въпрос на възможности. Вече дори и най-консервативните предприемачи правят свои страници в Инстаграм и Фейсбук. В България първата мрежа става все по-популярна, особено за инфлуенсъри. Тук има само един важен съвет: бъдете много внимателни какво точно качвате. Мислете добре как искате да ви възприемат клиенти, последователи, партньори, служители. Моят съвет към бизнес дамите е техните профили да са по-делови, не толкова семейни, лични, не толкова за хобита и развлечения. Покажете постиженията си, важните мигове от ежедневието си, споделете мисли, които ви вдъхновяват. Това е много по-ценно, отколкото да се хвалите с нова чанта или рокля. Оставете подобно съдържание на най-младите инфлуенсърки, които го правят ежедневно и които няма с какво друго да представят себе си. Една зряла делова жена има много повече неща, които да нарисуват нейния образ на успяла, мъдра, интелигентна дама.
Прави ми впечатление нещо интересно – в България, за разлика от много страни в Европа, в САЩ, има една особеност – най-големите предприемачи, най-влиятелните хора отсъстват изобщо от мрежата. Няма ги. Единият вариант е умишлено да се крият по една или друга причина, за която можем само да се досещаме. Другото обяснение може да е, че успехът им вече е толкова голям, че нямат никаква необходимост от още, нито от публично одобрение. Интересна тема за размисъл.
Но да оставим най-успелите. Ако сте в началото или по средата на вашия бизнес път, ако търсите нови групи клиенти, налагане на нови стоки, идеи, услуги, интернет е вашата задължителна трибуна.
Б.р. * Намери ме чрез Гугъл в Интернет
Автор: Цветелина Узунова, PR експерт