
„Ерген деда, червен деда ей така, па така, накривил е калпачето ей така, па така…“ Накривил той калпака, хванал се на хорото с момите да си хареса някоя, ама те избягали. Това се пее в тази весела народна песен. Запя я даже вокалистът на Iron Maiden Брус Дикинсън миналата година на концерт в НДК.
Явно темата за избора на „ергена“ не е нова за нашата народопсихология. Затова и едноименното тв шоу предизвиква толкова коментари и разпалени постове в социалните мрежи. Последният сезон завърши без резултат – т.е. ергенът не посочи нито една мома, даже не се появи да го каже лично на двете конкурентки, останали на финала. Три месеца романтика и интимност с всички и накрая се оказа, че момчето не харесва никоя.
Всъщност голямата тема е друга – доколко майка му е повлияла на това решение. Всички любители на риалити формата видяха, че майката на героя ясно му даде знак, че няма да одобри нито едната (защото е по-голяма от него), нито другата (защото и тя е по-голяма, но има и „багаж“, т.е. дете). И въпросът „мамин син“ ли е ергенът Александър отеква със страшна сила в интернет пространството, предизвиквайки вълна от мнения. Даже Катето Евро записа иронично видео, заснето лично от продуцента на шоуто, в което тя заклеймява ергена като самозванец, твърдейки, че истинското мамино синче у нас е нейният син Александър Кадиев. Чудесно чувство за хумор в стила на обичаната ни актриса.
Въпросът има две страни. Все пак да не забравяме, че това е шоу, за което работят на терен сценаристи. За нивото на естетическите и възпитателните му качества сега няма да говорим. Друга е темата. Участниците доброволно приемат да изговарят написани реплики, да изпълняват инструкциите, дори понякога да е в ущърб на имиджа им. Все пак за тази игра им се плаща, а и стават бързо популярни. Нищо, че е за кратко. Така че, когато някой се пали много и се вживява в предаването, нека все пак си дава сметка, че това е предварително написан сюжет с цел да има повече скандали и примамливи за зрителя сцени.

От друга страна темата за отношенията майка – син и конкуренцията свекърва – снаха е вечна. Вероятно неслучайно създателят на телевизионния формат – американският продуцент Майкъл Флийс, е сложил в предпоследните серии срещи с майките на ергена и двете финалистки. Този сюжет нагнетява допълнително напрежението на финала. В миналия сезон също развиха тази линия накрая – с майката, която не одобрява избраницата. Но синът остана верен на своето решение. Сега завършекът беше друг – синът се съобрази с мнението на майка си. Дали сценаристите са искали да предложат и този вариант на зрителите, за да има разлика с предишните сезони, дали наистина момчето на 100% слуша майката, не е ясно. Възможни са и двата варианта. Но което и да е вярно, факт е, че ергенът Александър си навлече гнева и провокира иронията на аудиторията. Дано е оценил подобаващо подобна имиджова щета.
Двете дами се опитаха да изиграят разочарованието си от постъпката му в последния епизод, но им беше трудно да са достоверни. Или снимките са ги разконцентрирали, или са знаели предварително, че той няма да се появи, което е по-вероятното. А и все пак да не забравяме, че те не са професионални актриси. Надали и ще съумеят да монетизират краткосрочната слава чрез рекламиране на продукти и услуги в Инстаграм, както го направиха момичета от другите сезони. Последователите в мрежите се преситиха и на това. Но все пак не са кандидатствали в шоуто, за да отидат на безплатна почивка и да разходят дузина официални рокли. Надали са искали и да срещнат мъжа на живота си, защото няма как това да се случи във формат по телевизията и то при положение, че той всяка вечер се усамотява с по няколко други. Отварям една скоба- представете си, че главният герой следващия път не е ерген, а момиче. Ще видим дали продуцентите ще посегнат към такъв сценарий. Още сега можем да си представим каква висока клада ще й издигне аудиторията и на какъв бавен огън ще я пече. Но със сигурност кандидатки няма да липсват. Евтината слава у нас вече е норма. По-скоро всички търсят точно това – бърза популярност, която да им донесе друг дивидент, вече извън камерите.
А що се отнася до феновете на такива формати, ще припомня една крилата мисъл на английския писател от началото на миналия век Д.Х.Лорънс: „Публиката е привлечена от това, което ласкае нейните пороци“. Та така и с ергенското шоу. Да започва Биг Брадър, че такъв вакуум в интригите държавата не може да понесе…
Коментар на Цветелина Узунова – журналист, пиар експерт, съосновател на BWoman
Сн. БТВ