Когато помолихме Александрина Георгиева да се представи, първото, което каза беше, че е християнка, съпруга и майка на две деца. Не са често срещани хората, които начело на визитката си поставят своята вяра и духовни ценности.
Поканихме я за интервю в BWoman, защото нейната житейска мисия заслужава популяризиране и подкрепа. Алекс е основател на фондация „Офлайн Кидс“. По професия е програмист и учител по информационни технологии. Сертифициран инструктор е по методиката „Учене чрез преживяване“. В момента се обучава към Digital Wellness Institute.
АЛЕКСАНДРИНА, КАК СЕ РОДИ ИДЕЯТА ЗА ФОНДАЦИЯТА, КОЕ ВИ ПРОВОКИРА?
Покрай раждането на първото ми дете започнах да осъзнавам влиянието, което технологиите имат в живота и взаимоотношенията ни. Идеята за фондацията се роди съвсем естествено с нарастването на знанията и опита ми по темата. Мисията ми беше и си остава една – да помогна на повече родители да разберат необходимостта технологиите да бъдат включени в живота на децата в правилното време и по правилния начин. Постепенно към организацията започнаха да се присъединяват различни млади хора, съмишленици, доброволци, които дават своята “лепта” за каузата и помагат на „Офлайн кидс” да развива дейността си.
КАКВИ ДЕЙНОСТИ ИМАТЕ ДО МОМЕНТА?
От самото начало се стараем да споделяме в социалните мрежи регулярно полезна информация по темата. Освен това провеждаме събития за родители на различни теми, например “Защо бебета и малки деца не бива да са пред екраните?”, “Кога и как да въведем екранно време?”, “Помощ! Детето се храни само пред екран!”, “Тийнейджъри и екрани – има ли надежда?” и т.н. В края на 2022 година започнахме дискусии по темата за видео игрите и социалните мрежи в училищата сред ученици и им помагаме да осъзнаят необходимостта да си поставят граници на екранното време.
РАЗКАЖЕТЕ НИ СЛУЧАЙ, КОЙТО Е ОСТАНАЛ ТРАЙНО В СЪЗНАНИЕТО ВИ.
Истории имаме много. На сайта ни споделяме разкази на специалисти, които наблюдават негативните ефекти на твърде ранното и прекомерно екранно време, както и на родители, които са решили да преустановят или намалят часовете пред екрана. Докосващи са. Признавам си, трудно ми е да избера само една.
Преди известно време ми писа моя позната, която сподели, че е намирала идеята ми децата да бъдат офлайн за леко фанатична. Докато в един момент двете й малки деца не започнали да се карат и агресират едно към друго постоянно. Тогава тя решила да скрие таблета и да прекрати екранната практика. Сподели, че в първите дни е било ужасно трудно, но след това започнала да наблюдава едни по-спокойни, щастливи и активни деца. По нейните думи за един месец, със силно ограничено екранно време (3 кратки анимации на седмица), децата й научили изключително много неща в сравнение с последната година, а като семейство започнали да прекарват времето си качествено. Най-силните думи, които още ме докосват й днес, са “със срам си признавам, че допреди месец не познавах децата си“.
СЪВРЕМЕННИТЕ ДЕЦА СЯКАШ СЕ РАЖДАТ С УМЕНИЯ ДА ПОЛЗВАТ НОВИТЕ ТЕХНОЛОГИИ –ТЕЛЕФОНИ, ТАБЛЕТИ…КАК РОДИТЕЛИТЕ ДА УПРАВЛЯВАТ ТОЗИ ПРОЦЕС ПРАВИЛНО?
Да, живеем с технологичен свят и, да, няма как децата ни да не използват технологии. Живеем и в мобилизиран свят. Но бихме ли предоставили ключовете за колата на дете, което няма уменията и разрешението да шофира? По същия начин е безотговорно да предоставим на малко дете напълно функциониращо смарт устройство, без то да има уменията да го използва по безопасен и полезен за него начин.
Препоръките на специалистите за бебешка възраст са ясни – до 3 години не бива да има никакви екрани! След това екранно време може да бъде въведено с ясни граници, постепенно, с внимателно подбрано съдържание и, в най-добрия случай, с нашето участие.
В дългосрочен план като родители имаме една много основна задача – да възпитаме в детето живот според ценностите му. Защото само по този начин можем да му помогнем да разбере коя употреба на технологиите е полезна за него и коя го отдалечава от целите му в живота.
Когато сме наясно с ценностите, които искаме да предадем на децата, уменията, на които да ги научим и качествата, които да развиваме, можем много по-лесно да вземем решение какво екранно време да въведем и как да говорим с малкото по темата.
КАКВИ ВРЕДИ НАНАСЯТ ТЕХНОЛОГИИТЕ ВЪРХУ ДЕТСКОТО СЪЗНАНИЕ?
Истината е, че нещата са много индивидуални и на различните деца вредите се проявяват по различен начин. Факторите, които влияят са много – възрастта на детето, какво съдържание достига до него, колко време стои пред екрана, какви други активности има включени в деня си, колко време родителите му прекарват с него и т.н. В общия случай при деца се наблюдават превъзбуда, тревожност, агресия, проблеми с концентрацията, липса на интерес към други занимания, забавяне в говорното развитие, проблеми със съня, включително и сънуване на кошмари, късогледство, затлъстяване, проблеми със социализацията, развитието на апатия, а в някои случаи и структурни и функционални изменения на мозъка, които могат да оставят трайни увреди. Всички сме наблюдавали и деца, които са видимо пристрастени към екраните.
СВЕТЪТ ВЪРВИ КЪМ ВСЕ ПО-ШИРОКО ИЗПОЛЗВАНЕ НА ТЕХНОЛОГИИ И ИЗКУСТВЕН ИНТЕЛЕКТ, ДЕЦАТА ЩЕ ЖИВЕЯТ В ТАКИВА УСЛОВИЯ КАТО ПОРАСНАТ. КАК РОДИТЕЛИТЕ ДА ГИ ПОДГОТВЯТ КАТО ТЕ САМИТЕ НЯМАТ ИДЕЯ КАКВО ПРЕДСТОИ?
Не мисля, че има начин да подготвим детето напълно за бъдещето. Иска ми се да си свалим този товар от плещите и да приемем факта, че то ще има своите трудности и предизвикателства, така както и ние сме ги имали. За мен е важно едно – да сме много наясно с ценностите, които искаме да предадем на детето и това да ни води във всяко едно решение. Човек е щастлив, когато живее според това, което е важно за него – неговите ценности.
Друго, за което ми се иска да си отворим очите, е, че с технологиите се работи лесно. Има деца, които започват доста късно да използват устройства и наваксват бързо и лесно, дори надминават съучениците си. Трудни са другите умения – да създадем и задържим приятелства, да регулираме емоциите си, да задържим креативността, любознателността, да мислим критично, да се справяме с различни предизвикателства и т.н. Всички тези умения се развиват в реалния живот. А технологиите…те няма да избягат.
КАКВА Е РОЛЯТА НА УЧИЛИЩЕТО И УЧИТЕЛИТЕ ЗА ПРЕДПАЗВАНЕ НА ДЕЦАТА ОТ ВРЕДАТА ОТ ТЕХНОЛОГИИТЕ?
Личното ми мнение е, че имаме нужда да направим промени в образователната ни система, за да не се налага децата да избягват толкова често от реалния в дигиталния свят. В училище децата често получават обратна връзка, че не се справят добре, докато във виртуалното по време на видео игра например могат да преживеят точно обратното – успех под формата на награди, счупени рекорди, спечелени мисии.
Това, което можем да направим като учители и възпитатели, е да се опитаме да разберем реалните проблеми, които учениците имат, и да ги подкрепим по пътя им, вместо да ги сравняваме едно с друго и да се фокусираме върху неуспехите им. Децата могат да се справят с всичко, просто имат нужда да повярваме в тях.
НЕ СЕ ЛИ ОПАСЯВАТЕ, ЧЕ ЩЕ ВИ ОБВИНЯТ В ИЗЛИШЕН КОНСЕРВАТИЗЪМ – ВСЕ ПАК ТЕХНОЛОГИИТЕ НОСЯТ И МНОГО ПОЛЗА НА СЪВРЕМЕННИЯ ЧОВЕК.
Никога не сме били крайни. Никога не сме говорили против цялостната употреба на технологии. Апелът ни е да се изчака, докато детето стане на поне три години, а оттам нататък технологиите да се използват по здравословен начин. Има огромна разлика между дете, оставено само пред екрана, да гледа часове филмчета или играе видео игри и употреба, която може да му даде знания, опит, връзка с близки хора. Има голяма разлика и между майка, която работи в присъствието на детето, но се старае да му обръща внимание, и такава, която скролва в социалните мрежи безцелно, докато детето й плаче за нейното внимание. Не е проблемът в технологията, а в начина, по който се използва.
АКО НЯКОЙ ИСКА ДА ПОМАГА НА ФОНДАЦИЯТА ВИ, КАК МОЖЕ ДА ГО НАПРАВИ?
Има много начини човек да подкрепи каузата, в която вярва.
- Чрез споделяне на близки и разпространение на статии и публикации;
- Чрез финансово дарение, еднократно или регулярно;
- Чрез включване като доброволец според интересите и уменията си;
- Или просто чрез насърчително съобщение, в което да изкаже подкрепата си и вярата в каузата. Всеки мил жест винаги има значение!
Следвайте фондация „Офлайн Кидс“ във Фейсбук: https://www.facebook.com/offlinekids.bg