Обикновено с понятието „делова жена“ окачествяваме бизнес дами или служителки в държавната администрация. Само че в днешно време почти всяка жена има куп задачи ежедневно, така че денят й е достатъчно делови и натоварен – независимо дали тя е в частния бизнес, дали гледа децата си у дома, дали е служителка в община, учителка, лекарка. Откакто пандемията от Ковид-19 наложи принципа на хоум офиса (работата от вкъщи), понятието съвсем се разми. Всъщност то и преди беше доста условно. Някои го възприемат като превод на общоприетото в англо-говорящия свят Business woman, други смятат, че под „делова жена“ можем да разбираме всяка дама, която работи, без значение какво. Включително и такива, чиято задача е да се грижат за дома и децата. Тук припомняме един стар виц: Съпругът пита жена си: Къде отиде заплатата ми, онзи ден я получих, днес в картата ми няма почти нищо?! Съпругата отговаря: Скъпи, платих на чистачката, на готвачката, на детегледачката. Мъжът озадачен пита отново: Но ние нямаме такива помощници, на кого си платила? Тя с усмивка отговаря: Ами на себе си!
Може да е виц, но отразява самата истина. Много често домашните задължения на жената не се оценяват и се смятат някак за даденост, за нейна работа по дифолт, както се казва. Т.е. подразбира се, че именно жената ще ги изпълнява. А това си е ценен и платен труд. Така че и домакините в определен смисъл са истински делови жени. Ако перифразираме една от крилатите мисли на баронеса Маргарет Тачър, всяка жена, която умело управлява едно домакинство, е по-близо и до държавното управление.
Всъщност, за да сме делови, означава и да сме организирани – така да подреждаме деня си, че да ни стигне за всички планирани задачи и вечерта да се поздравим, че сме ги изпълнили на 100% и сме си заслужили чаша хубаво вино в приятна обстановка и с приятна компания.
Едно златно анти- стрес правило гласи сутрин да се захващаме най-напред с по-неприятните ни задачи, за да ги отхвърлим първо тях, а после да останат такива, които не ни тежат и ни носят позитивна емоция. Смята се, че сутрин човек е по-деен, мисли по-добре, умът е по-услужлив. Така можем да взимаме бързи и правилни решения. Това е и логиката да започваме работа с по-трудните ангажименти. Има и психологически момент – с напредването на работния ден да не се натоварваме с теми и проблеми, които изискват повече внимание, усилия, разговори, понякога и негативни емоции. Затова си оставете най-приятните задачи за края му. А всъщност той има ли край за една жена? Тя може да е приключила в офиса, но вкъщи я очаква другата „професия“ -на домакиня, майка, съпруга. И там също има неотложни задачи. Ако направите списък колко неща сте свършили в рамките на един ден, сигурно ще се изненадате от себе си. Факт е, че жените умеят да се организират по-добре, просто защото имат повече роли в обществото и в семейството. Успехът и щастието ни се крие в постигането на баланса между всичко това!
Автор: Цветелина Узунова
Сн.www.quora.com