0 0
Време за четене2 Минути, 40 Секунди

„В неделя обикновено обядваме цялата фамилия в разширен състав – ние, децата, майка ми, родителите на мъжа ми, сестра му и нейните деца. Малките са на близка възраст – 6-9 години. Телевизорът работеше. Всички се хранеха. Филмът беше прекъснат за реклами. И изведнъж на екрана се появяват употребявани дамски превръзки. Останахме стъписани“, пише ни читателката Д.А. от Пловдив. По странно съвпадение няколко дни по-късно на редакционния имейл получихме сходно съобщение – този път от М.С. от Варна: “ Здравейте, екип! Чета с удоволствие статиите на сайта на BWoman – много качествени, интересни и полезни. Пиша Ви да подскажа тема – снощи вечеряхме както обикновено и очаквахме новините. В рекламния блок пуснаха клип за дамски превръзки и ги показаха едно към едно. Детето (имаме син на 8 години) попита „Мамо, това какво е, кръв ли е, защо има кръв, кой е болен?“ Как да му обясня това безумие? И то излъчено в час, в който семействата са заедно пред екрана? Никой ли не следи какво се пуска?“

Проверката на журналистите от BWoman показа, че по няколко телевизионни канала се върти реклама на много популярна британска марка за санитарни продукти. Конкретно сега лансират нов вид дамски превръзки и наистина в клипа са монтирани кадри с използвани такива. Дали кръвта е бутафорна (както е вероятно), дали е картина, създадена с изкуствен интелект, дали е реална снимка, е без значение. Жалко е, че творческият талант на сценаристите не е бил достатъчен, за да създадат нещо професионално, което да става за излъчване пред широка аудитория. От фирмата преди време обявиха, че това едва ли не е много смел техен ход, но се вижда, че е по-скоро кич и идейно безсилие. Защото има неща, които са дискретни и трябва да си останат такива!

Рекламите на чуждестранните брандове не се произвеждат у нас. В повечето случаи се изпращат готови от централата на фирмата или основната рекламна агенция, с която работи. Нашите подизпълнители имат задачата само да направят озвучаване на български език и да купят рекламно време в телевизиите. Но след това този запис се предава на рекламните дирекции в каналите, гледа се от юристите на медията, от програмните директори. Т.е., за да се излъчи нещо такова, е получило одобрението поне на двама души на висока позиция в телевизия.

Надникнахме в Закона за радио и телевизия, по който се ръководи СЕМ и електронните медии трябва да спазват: Чл. 17а. (1) Доставчиците на медийни услуги са длъжни да не създават и предоставят за разпространение предавания, които могат да увредят физическото, психическото, нравственото и/или социалното развитие на децата. Чл. 75 (9) Търговските съобщения не трябва да: 1. Създават опасност за физическото, психическото, нравственото и/или социалното развитие на децата;

Това са текстове, отнасящи се до децата като зрители. Но същото може да се каже и за възрастните, на които едва ли им е приятно, докато обядват или вечерят с близките си, да им натрапват подобни кървави картинки. Надяваме се СЕМ да си влезе в ролята и да провери случая. Жалко, че световна компания може да падне до такова ниско ниво в представянето на продукцията си! И, ако на британците може да им е „новаторско“, ние не сме длъжни да приемаме всичко, което ни се натрапва, като „свободно, модерно, разкрепостено“. Защото не е.

За автора на публикацията

bwoman

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
fb-share-icon