3 0
Време за четене9 Минути, 20 Секунди

Вече над 10 години Александър Николов е  отдаден на това да помага на собствениците на малък бизнес да привличат повече клиенти, да печелят повече пари и да работят по-малко. По този начин те могат да бъдат полезни на повече хора със своя продукт или услуга. „Вярвам, че благодарение на това, създаваме вълнообразен ефект, който прави цялата икономика и целият ни живот с поне малко по-добър”, казва той.

Преди да се отдаде на коучинг, в продължение на близо 20 години е работил в корпоративната сфера като анализатор и портфейлен мениджър на финансовите пазари. „Макар да имах успехи, чувствах, че това не е „моето нещо“. Тогава не съм си и представял, че ще имам бизнес. Бях толкова далече от предприемачеството. Но направих тази стъпка и съм щастлив, защото сега съм истински изпълнен от работата си”, казва още Александър. Той вече е уверен, че е намерил своята мисия на Земята. Представяме ви Александър Николов с това интервю:

АЛЕКСАНДЪР, КОГА ЧОВЕК РЕШАВА, ЧЕ МОЖЕ ДА УЧИ НЯКОГО КАК ДА ПОСТИГА УСПЕХ ?

Исках да помагам на другите да постигат резултати. Предишната ми сфера нямаше нищо общо с това, което правя сега. Посветих две години да се уча от хората, които на мен ми въздействаха да се променя. Потопих се във всички обучения на Тони Робинс и, благодарение на него, се запалих и аз да бъда коуч.

Когато тръгваме да учим другите и да им помагаме да постигат целите си, което е и смисълът на професията коуч, важно е ние да сме там, където искаме да заведем останалите. Самият аз сега, когато си търся коуч, ментор, от който да продължа да се уча, искам да е няколко стъпки преди мен, да печели десет -двадесет пъти повече, бизнесът му да е десет – двадесет пъти по-голям. В другите сфери също да е постигнал резултатите, които и аз искам да имам. Така че през всичките тези над 10 години, в които правя коучинг, аз се стремя да се развивам, за да съм пример и да съм по-напред от повечето ми клиенти. Разбира се, когато започнах, това очевидно нямаше как да бъде така, но пък целта беше един от двигателите да успея.

СПОМЕНАХТЕ АНТЪНИ РОБИНС. КОИ СА ДРУГИТЕ ВАШИ МЕНТОРИ,  НА КОИТО СЕ ВЪЗХИЩАВАТЕ И ЗАЩО?

Да, всичко тръгна от Антъни Робинс, на когото попаднах в края на 2009г. Сега почти всеки знае кой е той – поне всеки,  който се интересува от бизнес и личностно развитие. Но тогава сред малкото хора, които го бяха чували. Минах неговите тренинги, учих от всичко, което беше възможно като обучение от него. След това се учих от един гениален човек в продажбите и маркетинга  – Чет Холмс. И така дойде 2015г., когато реших, че не е достатъчно само да се уча, а трябва и да работя с ментор, да вляза в годишна програма. Този ментор беше дама от САЩ, с която продължих четири години. Тя се казва Фабиен Фредриксън. Сега работя с друг ментор, отново от САЩ. Моят подход е дългосрочен. Основното, което търся в моите учители, е да резонират с ценностите ми – това се отнася и за подхода им към бизнеса, и до личностното и духовното развитие.

Александър Николов

ЗАЩО ПРОФЕСИЯТА КОУЧ СТАВА ВСЕ ПО-ПОПУЛЯРНА?

Вероятно, защото тази работа отстрани изглежда лесна и приятна. Истината е, че все повече хора търсят коя е тяхната мисия, искат да откриват своите способности. И някои разбират, че имат качества да помагат на други. Имат желание да превърнат това в своята житейска мисия. Да, вече са много, но някои са по-добри от другите. Кое ме отличава мен?! Това, че работя само със собственици на малък бизнес. Много е важно да има ясна група, към която да си насочен. Имам ефективни стратегии за постигане на бизнес резултати. Благодарение именно на тях, много от хората, с които работя, получават ръст на бизнеса си за време, за което преди са считали, че е невъзможно.

КОИ СА НАЙ-ЧЕСТО СРЕЩАНИТЕ ГРЕШКИ НА ПРЕДПРИЕМАЧИТЕ У НАС КАТО ЗАПОЧВАТ СВОЙ БИЗНЕС ИЛИ ИСКАТ ДА РАЗВИЯТ ВЕЧЕ СЪЩЕСТВУВАЩА МАЛКА ФИРМА?

На първо място бих посочил като грешка убеждението “ Ако работя много, ще имам успех”. Ако беше така, всеки, които полага много усилия, щеше да е успешен. Реалността не е такава. Не е достатъчно да се работи много. Може би това важи в корпоративната сфера – да бъдеш оценен, да получиш бонус. В бизнеса обаче не е важно количеството работа, а в каква посока си я насочил. Може и 16 часа да работиш, и да не придвижиш бизнеса си сантиметър напред.

Другата сериозна грешка на предприемачите е, че не правят маркетинг или не обичат да продават, или и двете. Разбираемо е. Много от тях имат своя професия. Те казват- аз съм интериорен дизайнер, счетоводител, зъболекар, защо сега трябва да правя и да уча тези неща? Истината обаче е, че когато отвориш собствен бизнес, ти вече си маркетьор –човек, който трябва да привлича клиенти.

Трета грешка е мисленето, че всеки може да ти бъде клиент. Някои не знаят кой е техният реален потребител. Което води до нова грешка- липса на грабващо послание, което да привлича хората към тях и да ги отличава от конкурентите. А това пък е следващата грешка- не се отличават. Привличат хора по малко канали, нямат силно присъствие нито онлайн, нито офлайн. Последно- работят на ниски цени. Страхуват се да ги повишат, за да не загубят наличните клиенти. Често работят на загуба или подценяват стойността на това, което дават.

МАРКЕТИНГЪТ ПРОМЕНИ ЛИ СЕ ПРЕЗ ПОСЛЕДНИТЕ ГОДИНИ, ПРЕДВИД ПРОМЕНЕНИЯ СВЯТ?

Да, категорично. Каналите към новите клиенти и техниките за привличането им –и в Гугъл, и в социалните мрежи, са други. Но пък има и правила, които не са променени от десетилетия. Когато чета книги, писани през 70-те, 80-те , 90-те години на миналия век, виждам неща, които  още са валидни: как да убеждаваш клиентите, как да грабнеш вниманието им.  Стратегиите за продажба са същите. Повечето обаче не ги познават, въпреки, че са си класика и са доказани във времето.

КАК СЕ ПРИВЛИЧАТ КЛИЕНТИ И КАК СЕ РАЗРАСТВА БИЗНЕС В УСЛОВИЯТА НА КРИЗА И НИСКИ ДОХОДИ НА НАСЕЛЕНИЕТО?

Истината е, че подходът е еднакъв и при високи доходи, и при липса на криза. Сериозен съм. Когато познаваш идеалния си клиент и се позиционираш добре на пазара, тогава ниските доходи не са такъв фактор. Защо? Защото ти определяш спрямо твоята услуга или продукт кой е идеалният ти клиент. И, ако цените ти са недостъпни за него, значи трябва да се фокусираш върху тези клиенти, които имат доходи за твоите цени.

В програмите в САЩ, в които аз участвам, за да се уча, виждам много собственици на бизнеси от различни браншове. Трябва да споделя, че мнозинството хора и там са с ниски доходи. Да, те са високи спрямо нашия стандарт, но за Америка са ниски. Така че навсякъде има хора, които са подходящи за твоя продукт и ценови нива и такива, които не са. Знай си идеалния клиент  и нещата ще са различни.

КОИ СА ЗЛАТНИТЕ ПРАВИЛА ЗА ИЗГРАЖДАНЕТО И РЪКОВОДЕНЕТО НА УСПЕШЕН ЕКИП?

Подборът и работата с хората в екипа са двете най-важни правила. При първото има допълнителни четири неща и в тях се провалят повечето фирми, включително и големи бизнеси. Подборът на хора трябва да се прави много внимателно. Да се гледа опитът на човека, уменията му, вътрешното му програмиране- т.е. за какъв тип работа е създаден, каква му е вътрешната нагласа и последно- ценностите, които изповядва. Трябва да е ясно до каква степен се покриват с фирмената култура. Повечето се фокусират върху първите две. Но другите две са критично важни – дали да управлява проекти, дали да работи с клиенти, дали да продава… Тези детайли често се пропускат при подбора.

Другото златно правило е работата с наличния екип. Трябва да се провеждат регулярни срещи с хората – ежедневни, седмични, годишни. Това е важна комуникация във всяка фирма.

КАК ЧОВЕК МОЖЕ ДА ОТКРИЕ  МИСИЯТА СИ – КАТО СМЕНЯ ЧЕСТО ФИРМИТЕ, В КОИТО РАБОТИ, БИЗНЕСИТЕ, КОИТО ПРАВИ, ЗА ДА ВИДИ КОЕ МУ Е ИНТЕРЕСНО, ИЛИ ИМА ПО-РАЗУМЕН НАЧИН?

Трябва да опитваш. Това, което аз дълго време правех в началото на кариерата си, се оказа, че не е моето нещо. Важното е да слушаш сърцето си-  пали ли те истински  това, което правиш?!  Има един такъв тест – би ли правил това  безплатно?! Ако отговорът ти е да, това е предназначението ти. Много хора само анализират- как да намерят мисията си, разсъждават прекалено. Трябва да се опитва.

ЖЕНИТЕ – УПРАВИТЕЛИ НА ФИРМИ С КАКВО СЕ ОТЛИЧАВАТ ОТ МЪЖЕТЕ?

Бих казал, че цялостно са по-добри. Причините за това са следните: те са по-честни, когато имат проблеми, по-склонни са да признаят, че имат проблем и съответно са по-готови да търсят решение. Мнозинството от мъжете не обичат да признават, че имат проблеми, не  говорят за трудностите на фирмата им и съответно- не им е лесно да потърсят помощ и решения.

КАКВО СЪВЕТВАТЕ КЛИЕНТИТЕ СИ В МОМЕНТА- КАК ДА СЕ ПОДГОТВЯТ ЗА ТРУДНИЯ ЗИМЕН ПЕРИОД, КАКТО  НИ ОЧАКВА СПОРЕД ДУМИТЕ НА ПОЛИТИЦИ И ИКОНОМИСТИ?

Всички са чували този израз –върху каквото насочиш фокуса си, то се разширява. Въпросът е дали го разбираш. Ако хората го разбират истински, няма да поставят постоянно фокуса върху инфлация ,  икономическа криза. Но все пак ето три конкретни стратегии за труден период:

  • Търсене на решение за изход от ситуацията- това да е фокусът ти. Да знаеш, че има решение и да си кажеш- да, има криза, рецесия, но в моя бизнес няма да има. И да положиш усилия да търсиш изход.
  • Да определиш правилните си приоритети. Най-вероятно промяната в ситуацията ще изисква и преосмисляне на досегашните приоритети. Каква промяна ще е нужна на бизнес модела на фирмата, има ли нови продукти и услуги, които мога да създам, какви нови канали можем да използваме за достигане до нови клиенти?! Как продуктът да е по-достъпен, без да намаляваме цената?!
  • Изключително важно в криза е да се отличиш от конкурентите си. Това по принцип е важно. Но когато пазарът се свива, ти дори и да запазиш пазарния си дял, това означава по-малко бизнес. Ти трябва да задържиш нивото на продажбите си. А това изисква да привлечеш клиенти и от конкурентите си. За целта е нужно грабващо послание- какво е решението, което даваш на клиентите и заради какво един клиент да те предпочете твоята пред друга фирма, да комуникираш правилно ползите от твоя продукт или услуга.

АКО ИМАТЕ СВОБОДНИ 5 000 ЛЕВА, КАКВО БИХТЕ НАПРАВИЛИ С ТЯХ?

Бих направил инвестиция, която носи най -голяма стойност- а това е инвестицията в себе си.

С КОЯ КНИГА НЕ БИХТЕ СЕ РАЗДЕЛИЛИ?

Няма такава. Има толкова много сфери в които се развивам- бизнес ( планиране, маркетинг, продажби), личностно и духовно развитие, инвестиции, здраве. Във всяка една има книги и то доста, от които има какво да вземем. Истински резултат обаче ще постигнем само от това, което приложим на практика!

Александър Николов е бизнес консултант и коуч, създател на BG 3x система за бизнес растеж, автор на книгите „ Бизнес растеж “ и „Нагласа за резултати”. Той помага на собствениците на малък бизнес, които страдат от това, че нямат достатъчно клиенти, да печелят повече пари и да работят по-малко време. Безплатен тренинг „Стратегии за достигане до повече клиенти и ръст на бизнеса“ може да свалите от www.DoubleYourBusiness.bg

Интервю на Цветелина Узунова

За автора на публикацията

bwoman

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
fb-share-icon