
Сър Ричард Брансън е британски бизнесмен, филантроп, известен най-вече като собственик на конгломерата „Върджин груп”, наброяващ около 350 компании. Сред най-успешните му бизнес начинания са звукозаписната фирма „Върджин рекърдс”, авиокомпанията „Върджин Атлантик Еъруейс”, „Върджин Мобайл” и др. Най-новата фирма е „Върджин Галактик”, която предлага космически пътешествия на цена от около 200 000 долара. Личното състояние на Брансън се оценява на 4,4 милиарда британски лири. През 1999 г. той получава титлата „Сър” за „Служба на предприемачеството”. Ричард Брансън е известен и с многобройните си полети с балон, с които поставя рекорди за най-бързо прекосяване на Атлантическия и Тихия океан.
През 2021г. се отправи към космоса и стана първият космонавт, излетял със своя ракета.
Често ме питат дали не съм намерил някаква тайна – или най-малко един логичен отговор, за успешно изграждане на бизнес. Всъщност доста съм мислил върху това, което характеризира в най-голяма степен успешните начинания на Virgin, и най-важното – какво се обърква, когато не правим нещата както трябва. На базата на 40-годишния си опит стигнах до пет „тайни“.
№ 1: Наслаждавай се на това, което правиш!
Започването на бизнес е упорит труд, изискващ много време, така че по-добре да му се наслаждавате. Когато основах Virgin в един приземен апартамент в Западен Лондон, аз не мислех, че ще градя бизнес империя. Тръгнах с идеята да създам нещо, което ме радваше и което щеше да ми плаща сметките. Нямаше велик план или стратегия. Една нощ няколко приятели и аз разговаряхме на по няколко питиета и реших да назова групата Virgin, тъй като всички бяхме нови в бизнеса. Името си остана. За мен изграждането на бизнес се отнася до всичко, с което да се гордееш, да събираш заедно талантливи хора и да създадеш нещо, което ще доведе до реална промяна в живота на другите хора.
Да си бизнесдама или бизнесмен не е по-различно от това да си художник. Всичко, което имаш, започвайки бизнес, е едно празно платно и трябва да го запълниш. Точно както един добър художник трябва да отработи всеки един детайл на това платно, бизнесменът или бизнесдамата трябва да проучи всеки елемент на бизнеса, за да успее. Въпреки това, за разлика от едно произведение на изкуството, бизнесът никога не свършва. Той непрекъснато се развива.
№ 2: Създай продукт, който се откроява!
Независимо дали имате продукт или услуга, не е лесно да основете една компания, тя да оцелее и да се развива в съвременния свят. В днешно време, за да създадете марка, трябва да измислите нещо радикално ново. Погледнете най-успешните бизнеси през последните 20 години. Microsoft, Google или Apple например разтърсиха сектора като предложиха нещо, което никога преди не е правено, и постоянно въвеждаха иновации. Сега те са сред доминиращите сили на пазара.
№ 3: Създайте нещо, с което всеки работещ за вас ще се гордее!
Бизнесът обикновено се състои от група хора. Именно те са най-големият ви актив.
№ 4: Бъди добър лидер!
Като лидер трябва да бъдете един наистина добър слушател. Може да знаете какво искате, но няма смисъл да налагате вашето мнение на другите без дискусия. Никой няма монопол върху добрите идеи и полезните съвети. Излезте навън, слушайте хората, учете се от тях. Като лидер вие също трябва да бъдете изключително добър в това да хвалите хората си. Никога не критикувайте публично, не губете самообладание и не се скъпете на похвали, когато служителите ви са си свършили добре работата. Хората разцъфват, когато ги похвалиш. Обикновено не трябва да им се казва, че правят нещо погрешно, защото те си го знаят в повечето случаи. Ако някой не работи както очаквате, не го изхвърляйте веднага от компанията. Фирмата наистина трябва да бъде семейство. Така че, вижте дали има друга работа в рамките на компанията, която да го устройва по-добре. В повечето случаи ще намерите по нещо подходящо за всеки тип личност.
№ 5: Бъдете забележими!
Добрият лидер не седи залепен за бюрото. Аз никога не съм работил в офис, а от дома си, но излизам често, за да се срещам с хора. Всъщност пътувам през повечето време, но си имам един бележник в задния джоб, за да нахвърлям въпроси, притеснения или добри идеи.
Ако съм на борда на Virgin Atlantic, правя необходимото, за да се срещна с целия екипаж и с повечето от пътниците. Разговорите с екипа винаги ми носят поне 10 полезни предложения и идеи. Ако не ги записвам, на другия ден ще помня само една. Като ги записвам, помня всичките 10. Излезте извън кабинета, ръкувайте се с хората си, разговаряйте, винаги ще има такива, които да ви дадат предложение или идея. Запишете си ги, отбележете си имената на служителите, имейлите им, за да им отговорите на другия ден.

Правя всичко възможно да се уверя, че назначаваме изпълнителни директори, които имат същата философия. Така ние можем да управляваме една голяма група от дружества по същия начин, както собственик на малка фирма ръководи семейния бизнес – съхранявайки приятелски отношенията.
Когато изграждате бизнес от нулата, ключовата дума в продължение на много години е „оцеляване“. Това всъщност е много трудно. В началото нямате време и енергия, за да мислите за спасението на света. Просто трябва да се борите, да сте сигурни, че имате средства в банковата си сметка и сте в състояние да си плащате сметките. С други думи, пълната ви концентрация трябва да бъде върху това да оцелеете на пазара.
Ако не оцелеете, запомнете, че повечето фирми също се провалят. Най-добрите уроци обикновено се научават от провал. Това не трябва да ви обезсърчава. Просто се върнете назад и започнете отново.
www.entrepreneur.com
Сн. Wikipedia