
Ако сте собственик на малък или среден бизнес, който предлага стоки и услуги за голям кръг хора, то няма как да останете встрани от социалните мрежи. Те не са място за губене на време, особено за деловите хора. Трябва умело да се използват, за да допринесат за развитието на фирмите. Някои мениджъри не го правят, смятайки, че точно от там няма да дойдат нови клиенти. Или се притесняват от това какъв пост да напишат, какви видеа да качват, как да ги заснемат и т.н. Факт е, че в днешно време всеки човек, който има поне един профил в някоя социална мрежа, е собственик на негова лична медия. А това е трибуна с много възможности. Според статистиките на Българската Е-комерс асоциация, бумът на онлайн пазаруването у нас е настъпил през 2021г. при локдауна. Годишните продажби са били за 1,2 милиарда евро. През 2023г. сумата от покупки през интернет вече е два милиарда евро. Средно годишно българите харчат по около 1 400 лева за онлайн поръчки. Най-много поръчваме дрехи и обувки, следват аксесоарите като чантите и бижутата са водещи, после туристическите услуги, козметика и т.н. Истинският бум е по Коледа. За всеки собственик на бизнес вече е изключително важно да присъства в социалните мрежи – един от основните канали за реклама, продажби и привличане на клиенти.

Какво да направите, ако сега стъпвате на тази непозната територия?! На първо място изберете платформата – Фейсбук, Инстаграм, Тик Ток или друга социална мрежа. За целта обаче е необходимо добре да познавате идеалния си клиент и неговите предпочитания, включително и онлайн поведение. Ако имате реална търговска площ, не е трудно да направите малка анкета сред клиентите и тя да ви даде някакъв ориентир. Много търговци предпочитат да заложат на повече от една социална мрежа, за да обхванат различна по интереси аудитория. Резултатите след няколко месеца ще покажат коя е най-ефективна за конкретния бизнес.
Наравно с познаването на потребителите, важно е и какво точно предлагате. Мнозина хвърлят усилия да хвалят продуктите и услугите си в големи детайли и забравят основното – какъв точно проблем на хората решават чрез тях, с какво ще им бъдат в помощ. А това е, което интересува потенциалния клиент и то трябва да е водещо в постовете, визиите, сторитата и рийлсите. И тук идва още един ключов детайл – предлаганото да е уникално, да не е често срещано в мрежите, да имате ваша пазарна ниша. Или, ако сте в бизнес, в който има голяма конкуренция, то непременно трябва да се отличите по някакъв начин – с интересни бонуси, пакет услуги и т.н. Вариантите са много.

Когато имате яснота за всичко това, идва ред на съдържанието. Какво точно да поствате? Колко често? По кое време на деня? Във Фейсбук, например, добре работи правилото за един пост на ден. Ако вашите клиенти отделят време за социалната мрежа вечер след работа, то ясно е, че трябва да публикувате тогава. Как да го разберете? Отново с трупане на опит. Пробвайте един месец и разгледайте анализите, които мрежата прави за всеки профил и страница. Същото е и с Инстаграм, който всъщност в момента е предпочитано място за предлагане на всякакви стоки и услуги. Добър съвет е да ангажирате последователите си чрез анкети, коментари и т.н., за да може системата да разпространява по-широко постовете ви. Разбира се, може да се използват и платените реклами, които са в пъти по – евтини от това да си купите телевизионно време или банер в някой сайт. Всичко зависи от бюджета, който можете да си позволите. Ако той е достатъчно голям, можете направо да наемете специалист по социални мрежи, който да ги развие вместо вас. Но започнете ли веднъж, бъдете постоянни.

Не на последно място трябва да акцентирам и върху личността, която стои зад даден бизнес. Често съм чувала от клиенти „Искаме да рекламираме услугата ни, но без нас, ние сме зад кадър“. Личното ми убеждение, базирано и на големия опит в комуникациите, е, че е изключително важно клиентите да познават собственика – неговата история, усилия, мечти, етика. Това има добавена стойност към предлаганото. Особено, когато говорим за малък и среден бизнес. Ще дам такъв пример- когато си купувате парфюм на DIOR, не се интересувате кой в момента е начело на корпорацията, марката ви е достатъчна. Но това е така, защото собствениците са направили предостатъчно през годините, за да я наложат и всички да знаят кой е основателят. Първата колекция на Кристиян Диор се появява през 1947г. Той я озаглавява „Нов поглед“, за да покаже, че иска да върне женствеността в дрехите на дамите след Втората световна война. Вестниците тогава се надпреварват да пишат не само за колекцията му, но и за неговата лична история, за пътя му до големия подиум, за времето, когато е продавал за центове една своя скица, при кого е започнал кариерата си, от кого се е учил.


Ето и друг пример – ако попаднете на реклама на салон за масаж и това колко качествена и ефективна козметика се използва там, вас ще ви интересува преди всичко следното: какви са уменията на козметичката, опитът й, квалификацията й. Т.е. личността зад услугата. Умелото съчетаване на двете – продуктите или услугата, с конкретно лице, винаги има по-голям ефект. Неслучайно редица собственички на малки бутици сами рекламират тоалетите в социалните си мрежи, лично разказват за новите колекции или за промоциите. Защото това е и начин да разговарят директно с потенциалните клиенти, да отговарят на въпросите им в реално време.

Споделянето на мнения на доволни клиенти – с техните имена и лица, също е отличен подход в изграждането на онлайн имидж на дадена фирма.Но тези свидетелства трябва да са истински, не фалшиви. Има сайтове, където се слагат снимки, купени от световните бази с визии като се добавят измислени имена и съчинени позитивни „мнения“. В никакъв случай не препоръчвам този подход, защото една елементарна проверка в Гугъл веднага ще покаже, че снимката е оборотна в много сайтове, само имената са различни. Когато клиентът установи, че собственикът лъже за коментарите на потребителите, доверието изчезва. А то е в основата на комуникацията между фирмата и адресатът на нейната услуга.
Ако всичко това ви се струва сложно и ще ви отнеме много усилия и време, най-добре е да се доверите, поне в началото, на опитни пиар специалисти.
Автор: Цветелина Узунова
https://www.facebook.com/uzunovaPR