0 0
Време за четене5 Минути, 59 Секунди

Темата за личните финанси става все по-важна, не само заради инфлацията. Изкушенията на пазара са толкова много, че човек трудно устоява да не купи нещо, дори да не му е нужно в момента. Според психолозите, шопингът при жените е начин за релакс. Който обаче струва доста. И в един момент апартаментът започва да изглежда като склад. Нека се спрем накратко на няколко навика, които ни карат да харчим. Ако се отървем от тях, ще ни остават доста повече налични пари.

КУПУВАНЕ НА РЕКЛАМИРАНИ ВЕЩИ – Виждаме реклама в социалните мрежи или по телевизията и веднага ни се иска да притежаваме нещото – нов крем, серум, грим, уж „намалени“ домакински съдове, какво ли не. И парите изтичат. По отношение на козметиката можете да пробвате един много ефективен метод. Вместо да купувате всеки излязъл на пазара продукт и да пробвате безразборно, защото сте чули че върши чудеса при приятелка, вместо да пишете в BG Mama какъв проблем имате и да търсите съвет кой крем да използвате и пак да купувате един след друг, без да сте доволна, най-добре инвестирайте веднъж за посещение при дерматолог. Със съответната апаратура ще бъде определено състоянието на кожата ви и ще ви насочат кои продукти да използвате. Ще се изненадате, че ще се окаже, че имате нужда от не повече от 2-3. И те ще дадат нужните ви резултати, защото ще са специално за вашата кожа.

Шарън Стоун в реклама на D&G

ЗАЛИТАНЕ ПО СКЪПИ МАРКИ ДРЕХИ – Знаете ли, че да се накичиш от горе до долу с лога на скъпи марки, когато нямаш съответен стандарт на живот, според психолозите, е избиване на някакъв комплекс за малоценност. Вие не сте ходещ билборд. Марките няма да ви превърнат във важен и харесван човек. Но това е дълга тема. Да видим практичността по въпроса. Има два вида жени – едните искат да демонстрират колко е богат мъжът им и затова стават безплатни „рекламни лица“ на високия ценови клас дрехи и аксесоари. Държат това да се вижда. Другият вид много искат такива вещи, но нямат нужните средства. Затова харчат за ментета. Пак с големи лога. Да се забелязва отдалече. И в двата случая елегантността и класата са изчезнали за сметка на парвенющината. Излишно изхарчени пари. Хората, които наистина са от висше общество и пазаруват от скъпите марки, за които шопинг в Harrods не е мечтата на живота им, никога не парадират с това, не избират дрехи и аксесоари с виждащи се лога. Тяхното име струва повече от големия фирмен надпис на гърдите. Богатството говори най-вече чрез обноски, поведение, образование, интелект и, разбира се, средата, в която човекът се движи. Нали си давате сметка колко нелепо изглежда отстрани жена с менте чанта Chanel, например, с пуловер с огромен надпис PRADA, пак реплика, как посещава евтината квартална пица. Всичко крещи за безвкусица и дисбаланс. Затова – отделяйте разумни средства за външния си вид и то за неща, които са оригинални, по джоба и съобразно статута ви. Евтините реплики изкушават да си купите още и още, защото притежаването на висша марка някак дава самочувствие. Пък и има доста сполучливи турски ментета. Но менте ли заслужавате?! Няма как да работите за 2 000 лева месечно, а да носите чанта за 3 000 евро, нали? Не е нужно да играете такава нелепа роля. Има много качествени модни брандове среден клас, които могат да задоволят всеки вкус. И нямат огромни лога навсякъде. Ще се изненадате колко средства и конфузии ще си спестявате, ако спрете да харчите за прекалено скъпи марки или за ментета.

Пазарът е залят с реплики на скъпи марки

ОНЛАЙН ПАЗАРУВАНЕТО – То буквално взриви навиците на потребителите. Вече от телефона си можете да поръчате всичко – бързо и лесно. В ръцете си денонощно имате световен магазин. И това има една едничка цел – да купувате повече и повече, да трупате. И парите неусетно изтичат. Много пари. Има един ефектен трик, който можете да прилагате и ще видите, че ще си спестите не една сума. Това е трикът на 48-те часа. Когато усетите импулс да поръчате нещо, не бързайте. Изчакайте 48 часа и тогава отново се върнете към сайта на продукта. Често ще установявате, че вече не ви харесва чак пък толкова или не ви се дават сега точно тези пари. Много жени са пристрастени към онлайн пазаруването и поръчват почти всекидневно. Пакетите идват, разглеждат стоките, не им харесват и започва връщане. Да, получавате парите си обратно след около две седмици, но често плащате разходите в двете посоки за доставка, а и не разполагате с тези пари в този период от време. Нужна ли е цялата тази излишна дейност и разходи? Прекаляването с онлайн поръчките също е психологически проблем, който компенсира нещо друго, което липсва в живота ви. И поредният пакет от куриера няма да ви го достави. Напротив – с всяка похарчена неразумно сума човек започва да изпитва вина, да не говорим, ако спешно потрябват пари за важен разход и няма, а къщата е пълна с излишни вещи.

КОЗМЕТИЧНИ ПРОЦЕДУРИ – Това е другият голям пазар, който се оформи през последните години. И обхваща все по-млади и по-млади жени, дори тийнейджърки. Всяка седмица маникюр, вежди, филъри, удължаване на косата, лазерни процедури, какво ли не. И това го правят момичета, които изобщо нямат нужда от такива „поправки“. Но е модерно. И излишно харчене на пари. В повечето случаи такива, които са им дадени. Вече и ученичките в много училища са с дълги изкуствени нокти, нашарени кичозно с какви ли не декорации. Да не говорим за бюстовете, подарък за абитуриентската. Да, изисканата жена е с поддържан маникюр, прическа и т.н., но няма нужда това да се прави през няколко дни. Да, един хубав масаж при добър козметик е удоволствие и грижа, но е излишно да се ходи всяка седмица, особено, ако жената е под 40 години. С годините всеки установява, че здравето, хубавата кожа са въпрос на диетата и начина на живот. „Не искам да мисля какви лица ще имат тези деца, защото на 20 си още дете, ако от сега съсипват мускулите с филъри и така ги обездвижват. На 30-40 ще са със свлечена кожа“, коментира за BWoman дерматологът д-р Василев. Излиза, че много жени хем харчат луди пари за излишни процедури, хем си залагат бомба със закъснител за лицето. Това е разход, който може да бъде разумно ограничен.

ПРЕПЪЛНЕНИТЕ ХЛАДИЛНИЦИ – През миналия век в девическите училища са обучавали младите дами не само на литература, езици, музика, изобразително изкуство и обноски, но и на управление на домакинството. Днес такава култура в много семейства липсва. Пазарува се без мисъл, да има. От всичко по много. Излишно е да повтаряме, че това води до разстройство на хранителните навици, съответно и до заболявания. Но в случая говорим за харченето на пари. Разумната домакиня има план за седмицата – какво ще се готви, какви продукти ще са нужни, в какво количество. И какъв бюджет ще отдели за това. Не се купуват излишни неща, които после биват изхвърляни. Знаете ли, че според статистика от 2022г., всеки българин изхвърля годишно 26 кг храна?! За четири членно семейство са 104 кг! Пари, оставени в контейнера пред блока.

Икономическите кризи, които отново заливат света, изискват разумно отношение към семейния бюджет и към личните финанси. Консуматорското общество отива в историята. Прагматизмът е новата мода.

Автор: Мария Йорданова

За автора на публикацията

bwoman

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
fb-share-icon