0 0
Време за четене2 Минути, 34 Секунди

След повече от десетилетие на дигитален ентусиазъм, Европа започва да се отдръпва от социалните мрежи. Данните показват, че времето, което хората прекарват онлайн, трайно намалява. Причината е не е само пренасищането, а дълбока умора от фалшиви видеа, изкуствено съдържание и усещането, че безкрайното скролване просто изяжда живота.

Според анализ, публикуван във Файненшъл Таймс и обхващащ 250 000 души от 50 държави, използването на социалните медии постоянно намалява. Пикът е бил през 2022 г., а оттогава времето, което хората прекарват в тях, е спаднало с близо 10 %. В развитите страни потребителите над 16 години прекарват вече само по около 2 часа и 20 минути дневно в социалните мрежи — и тази цифра продължава да се топи. Най-осезаем е спадът сред младите: тийнейджърите и хората в началото на двайсетте вече търсят другаде своето дигитално присъствие.

През 2017 г. хората прекарваха много повече от два часа дневно в социалните платформи, а през 2023 г. световната средна стойност достигна 143 минути. Оттогава започна обратното движение. Във Великобритания, Германия, Франция и Скандинавия времето в социалните мрежи вече трайно спада. Мнозина просто изключват известията, ограничават приложенията, а някои напускат платформите изцяло, като си организират „дигитален детокс“ за месец или повече, а други трайно изтриват профилите си.

Причините? Първо — лавината от фалшиви видеа и снимки, генерирани от изкуствен интелект. Потребителите усещат, че голяма част от съдържанието е бездушно и изкуствено. Изглежда съвършено, но не докосва. Клишетата, нереалистичните образи и фабрикуваните „новини“ отблъскват дори най-зависимите.

Второ — социалните мрежи се превърнаха в арена на пропаганда и дезинформация. Политически и корпоративни интереси използват алгоритмите за насочване на послания, а доверието в онлайн съдържанието се срива. Потребителите все по-често се питат кое е истинско и кое — измислено.

Трето — ефектът на безкрайното скролване. Алгоритмите са създадени да държат вниманието, но резултатът е усещане за празнота. Хората прекарват часове в гледане на кратки видеа, които не оставят следа, не обогатяват и не вдъхновяват. Мнозина осъзнават, че са изгубили не просто време, а ценно време от живота си.

„Потребителите все повече осъзнават, че пасивното гледане не носи удовлетворение, а самота“, посочват психолози, изследващи феномена на дигиталната умора. Резултатът е стремеж към ограничаване на времето онлайн, бягство от мрежите и дори връщане към класическите медии — радио, книги, живи срещи.

Тенденцията е особено видима сред младите. Тийнейджърите и хората в ранните двадесет вече се насочват към по-интимни и лични форми на общуване — затворени чатове, частни групи, дори офлайн събития. „Поколението Z не иска да бъде част от дигиталната витрина. Те търсят автентичност“, отбелязват анализатори.

Промяната има и социални последици. Безконтролното използване на социалните мрежи години наред подкопаваше концентрацията, съня и психическото равновесие. Сега в Европа започва обратното движение — от дигитална зависимост към дигитален минимализъм. Все повече хора избират по-малко, но по-смислено присъствие онлайн.

Платформите усещат тази промяна. Алгоритмите се пренастройват, но потребителите вече не вярват, че зад красивите кадри стои истина. Фалшивите усмивки, идеалните животи и шаблонните видеа са загубили магията си.

Въпросът, който стои днес, е не колко време прекарваме онлайн, а дали това време ни носи нещо истинско. И ако отговорът е „не“ — може би Европа просто започва да се събужда.


За автора на публикацията

bwoman

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
fb-share-icon