Марио Бакалов
2 0
Време за четене6 Минути, 42 Секунди

Интервю на Цветелина Узунова

Представяме Ви един от най-популярните и успели български пилоти – Марио Бакалов. Той е на 38 години и е старши първи офицер на самолет А 380, базиран във Франкфурт, Германия. Завършил е Авиационната академия на Луфтханза в Бремен (Германия) и Финикс (Аризона, САЩ). След обучението си лети на самолет тип А 320 в продължение на три години. След това пилотира А 330 и А 340 в продължение на седем годни. От 2014г. лети на А 380 – най-големият пътнически самолет в света. Именно него приземява за първи път на летище София на 16.10.2016г. За 18 години е направил над 12 000 летателни часа. Изявява се и като мотивационен спикер и лектор по мениджмънт.

КАК ПРЕМИНАХА ПИЛОТИТЕ ПРЕЗ ПАНДЕМИЧНАТА КРИЗА, ДОВЕЛА ДО ДРАСТИЧНО НАМАЛЕЛИ ПОЛЕТИ?

Пандемията удари авиацията много силно. В началото имаше спад на полетите над 90%, сравнимо даже с разписанието на авиокомпаните през 50-те години. Около две трети от екипажите се намираха или в неплатен отпуск или бяха съкратени. Въпреки подобрението на ситуацията, ние все още летим на 60% от това, което е било през 2019 г. Прогнозите за предстоящото лято са оптимистични и се надяваме да се лети приблизително на 90% спрямо същата година. Напълно възстановяване на авиацията се очаква през 2025 г.

ЗНАМ, ЧЕ РАБОТИТЕ ПО ИНТЕРЕСНИ ПРОЕКТИ. КОЙ Е НОВИЯТ?

В последната година интензивно се занимавам с начина на работа в медицината, например в операционните зали. Работни условия, които се доближават до тези на пилотите. Открих колко прилики има в професиите, осъзнах, че медиците могат да заимстват от нашия начин на работа на борда на самолет. Грешките и как да се учим от тях е една от главните ми теми на различни конференции и семинари в момента. Както при мениджърите, и тук основни теми са комункация, екипност, асертивност и ниски йерархии.

КАКВО ПОМНИТЕ ОТ ПЪРВИЯ СИ ПОЛЕТ?
Имам няколко първи полета, например първият ми съзнателен полет на самолет като дете, първият ми самостоятелен полет без инструктор (наречен соло) на малък самолет, първият ми полет с пътници, първото ми кацане в София и разбира се първото ми и вероятно последно кацане с А 380 в София. Всички тези полети са преживявания, които един пилот помни цял живот. Емоцията от кацането с А 380 в София още ме държи. Никога няма да забравя чудесното посрещане от толкова въодушевени хора – малки и големи, на летище София и разбира се момента, когато развях българския флаг от кокпита (пилотската кабина) пред тях и пред моето семейство. С удовлетворение виждам, че не само аз не съм забравил този ден, но и много други любители на авиацията си спомнят за емоциите от тогава.

ПИЛОТИТЕ ИМАТ ЛИ „СЦЕНИЧНА ТРЕСКА”? КАКВО Е ВЪЛНЕНИЕТО ПРЕДИ ВСЕКИ ПОЛЕТ?

Аз се вълнувам преди всеки полет, макар че летя от 18 години. Опитвам се, например на път за дадено летище, да се концентрирам и да наблюдавам времето, да си припомня специфичности. В небето съм имал различни ситуации като по-особени климатични условия, технически затруднения или проблемни пътници, но за радост не съм имал истински критични ситуации.

АКО СЕ ВЪРНЕТЕ НАЗАД В ГОДИНИТЕ И СРЕЩНЕТЕ СЕБЕ СИ НА 18, НАПРИМЕР, КАКВО БИХТЕ СИ КАЗАЛИ?
Вероятно бих се окуражил да преследвам мечтите си и бих си казал, че те са напълно постижими и реални, без значение какво мислят другите. Същевременно бих се посъветвал да имам повече търпение и издръжливост, защото хубавите неща стават бавно и невинаги лесно.

ОСВЕН ОТЛИЧЕН ПИЛОТ, ВИЕ СТЕ И МНОГО ДОБЪР ЛЕКТОР. КАКВО ИСКАТЕ ДА СПОДЕЛЯТЕ С ХОРАТА?
В интерес на истината, винаги съм обичал да споделям впечатления, мисли и опит. След две-три години летене ме избраха да стана инструктор в сферата на човешкия фактор, а малко по-късно и преподавател в пилотската академия. Години по-късно изпълнителният директор на една голяма българска банка ме попита дали бих разказал пред неговите служители от цялата страна за моя път и трудностите, с които съм се сблъскал, един вид вътрешно мотивационно събитие. Това беше първото ми участие като лектор пред разширена публика от 300-400 души, до този момент бях говорил само пред 20. Също така за първи път се представях пред хора, които не са част от авиацията. В крайна сметка добре се получи, забелязах, че моята история подейства вдъхновяващо на аудиторията и бях много щастлив, че имах възможност да насърчавам хората и те да постигат техните цели, да ги превръщат в реалност. В последните години проведох доста такива лекции в различни предприятия и участвах в конференции. Миналата година започнах и нещо ново в България: тренинги за мениджъри с прилагането на механизми и стратегии използвани от пилоти в критични ситуации в авиацията. Също така участвах в авиационното училище, една инициатива на летище София, за популяризиране на авиационните професии. От година си партнирам с платформата Уча.се и до сега сме направили няколко видео урока, достигнали до стотици хиляди души.

КАКВА Е ВАШАТА ФОРМУЛА НА УСПЕХА?
Пътят към успеха е дълъг, нерядко труден и минава често през частичен неуспех. Моят личен опит показва, че има две основни качества, които са ми помогнали да превърна мечтите си в реалност. Едното е издръжливост, защото винаги има пречки за преодоляване или стъпки назад, които човек трябва да превъзмогне, без да се откаже. В днешно време, хората много бързо се отказват и при първите затруднения губят кураж.
Второто качество е вярата в себе си и в собствените възможности. Винаги ще се намерят причини, защо нещо не е възможно или хора, които ще кажат, че няма как да стане. Най-вече това са хора, които самите те не смеят да мечтаят и ги е страх от големите предизвикателства.

КАКВО Е СЪВРЕМЕННОТО ЛИДЕРСТВО СПОРЕД ВАС?
Едва ли може да се опише в няколко изречения, но накратко най-общо бих препоръчал да сме такива лидери, за които ние сме мечтали да имаме. Това включва да даваме добър пример, да имаме визия и ясна посока, да сплотяваме, да допринасяме за ниски йерархии и добра екипна култура, да поставяме конкретни и постижими цели, да реагираме на време на промяна и самите ние да я предизвикваме, да инспирираме, да комуникираме точно и на време, да подкрепяме и окуражаваме, да сме отворени към критика и да сме генерално позитивно настроени.

КАК ДА ИЗГРАДИМ УСПЕШЕН ЕКИП, КАК ДА МОТИВИРАМЕ ЧОВЕК ДА ДАДЕ НАЙ-ДОБРОТО ОТ СЕБЕ СИ?
Добрите лидери изграждат добри екипи и за това много от гореспоменатото важи и тук. Но както един самолет не може да бъде управляван от един пилот, така и процесите в бизнеса изискват успешни екипи. Никой не може да знае и да може всичко и за това е нужно да се доверяваме на нашите колеги и да се подкрепяме. Според мен, един от важните начини да изградим самостоятелен, ефективен, ангажиран и съвестен екип, е да даваме максимална отговорност на членовете на екипа ни, защото няма по-лошо чувство от това, когато от теб нищо не зависи. Говоря за „empowerment“ и участие в решенията. А мотивираме най-лесно хората около нас, когато ние сме мотивирани. Това е наистина заразно, както и обаче обратното, когато сме без енергия и ентусиазъм, това неминуемо влияе и на екипа ни.

ВАШАТА ПРОФЕСИЯ Е СВЪРЗАНА С КРИЗИСНИ СИТУАЦИИ, НО ТАКИВА ИМА ВСЕКИ ЧОВЕК В ЖИВОТА СИ. КАК СЕ ПРЕОДОЛЯВАТ?
Най-вече със запазване на самообладанието. Първосигналното действие не води до нищо добро. В авиацията има само броени ситуации, в които трябва да се реагира много бързо и да се вземе решение на момента. В живота човек почти винаги има време да анализира ситуацията, да генерира възможни опции и да вземе добро решение. Ние пилотите имаме структурирана процедура за взимане на решения, която демонстрирам и в моите лекции. Разбира се, както в самолета сме двама или трима пилоти, така и в живота е разумно да се търси подкрепа от други, които могат да помогнат в даден казус.

КАКВО БИХТЕ ВЛОЖИЛИ ВЪВ ФРАЗАТА „МЪЖКА ДУМА”?
Мъжката дума за мен е синоним за отговорност и ангажираност. А след нея следват дела.

Можете да следвате Марио Бакалов в неговия сайт и социалните му мрежи:

www.mariobakalov.com

https://www.facebook.com/flysupermario

https://www.linkedin.com/in/mariobakalov/

https://www.instagram.com/flysupermario/?hl=de

За автора на публикацията

bwoman

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
fb-share-icon