0 0
Време за четене7 Минути, 36 Секунди

ГОСПОЖО УЗУНОВА, КАТО ЖУРНАЛИСТ И PR ЕКСПЕРТ СЛЕДИТЕ МЕДИЙНАТА СРЕДА. КАКВО СЕ ПРОМЕНИ В СЪДЪРЖАНИЕТО НА ТЕЛЕВИЗИИТЕ СЕГА СПРЯМО ВРЕМЕТО, КОГАТО ВИЕ СТЕ ВОДИЛИ НОВИНИ?

О, разликата е огромна, защото тогава ( края на 90-те) БНТ беше телевизияТА. Нямаше друга и по тази причина авторитетът й беше колосален. Интернет едва навлизаше, а социални мрежи изобщо не можехме да си представим. Ние се конкурирахме помежду си, защото нямахме външна конкуренция. Водихме битка не за рейтинг, а за качество в новините. Сега всички се кланят на пазарния дял, на гледаемостта, което определя и съдържанието и понякога то е далече от високите критерии за професионализъм, морал, ценности.

Цветелина Узунова

Другата промяна е много очевидната днес намеса на политици и различни интереси, както и опитите на някои журналисти да манипулират общественото мнение през екрана в полза на тези, за които де факто работят. Има повече пропаганда, отколкото журналистика. Скандалът с грантовете за милиони долари от САЩ за определени медии е показателен. Всъщност тази зависимост много личеше напоследък. Навремето също имаше опити за всякакви влияния, но някак съумявахме да балансираме между напора на политици да контролират и нашето чувство за независимост и за професионализъм. Затова и много от лицата на БНТ бяха безспорни авторитети в обществото. Инстински инфлуенсъри, ако употребя днешния термин. Сега трудно виждаме такива.

КОГА СЕ ПОЯВИ ПОЛИТИЧЕСКАТА ЦЕНЗУРА ИЛИ ВЛИЯНИЕ?

Мисля, че винаги я е имало. Поне опити за такава. Както видяхме, в голяма степен съществува и в САЩ – държава, представяща се за образец на демокрацията. И то в медии, които години наред сме смятали за знамето на свободното слово. Разбиват се и тези митове. Ще Ви дам любопитен пример с мен – когато водех „По света и у нас” преди много години, ме свалиха от екран за един месец с аргумента „говорен дефект”, какъвто нямам.  А истината беше, че в емисията в 18.00 съобщих новина за извънредно закрито заседание на МС, на което се обсъжда рязко повишаване на цените на основните хранителни стоки (тогава беше страшна криза и цените така се определяха). Заплатите в България се бяха сринали до 5 долара! Вижте каква ирония – повече от 20 години по-късно отново говорим за непосилни за хората цени и има призиви за бойкот на супермаркетите- при това в много държави на Балканите!

Та тогава имах информацията от мой вътрешен източник. Оказа се, че това не трябвало да се разгласява, от партийната централа звъннали на началниците ми, наредили да не се коментира повече в ефир и поискали да бъда санкционирана. Сякаш на следващия ден хората нямаше да го разберат в магазините. Беше по времето на Виденов – края на 90-те години, известни с рекордна инфлация, към която и сега май сме се устремили.  Разказвам за такива неща в книгата ми „Отвъд PR-а”, която в рекламата в store.bg нарекоха „Учебник за управляващи”- има много пиар съвети и интересни случаи от Министерския съвет, които споделям.

КАКВО ВИ СЕ ИСКА ДА ВИДИТЕ СЕГА НА ЕКРАНА ОТ ВОДЕЩИТЕ НА НОВИНИ?

Всяко поколение водещи си има свой стил. Аз имах шанса да съм от тази генерация, която смени говорителите в БНТ – журналистите започнахме да представяме новините, търсейки най-правилния и професионален начин. Днешните колеги стъпват и на нашия опит. Но да, има неща, които мисля, че липсват и които биха подобрили работата им. Аз спазвах няколко вечни принципа: на първо място да съобщавам новините по мой оригинален начин, да си имам мой почерк. На мен да ми е интересно какво говоря, за да е интересно и на зрителите. Не забравяйте, че на нас примерът ни беше Нери Терзиева, която имаше невероятно присъствие и подход на екран. Държах и продължавам да държа на хубавия български език, на богатия речник, без клишета и шаблони –а това, за жалост, сега е проблем в публичната реч. Смятам, че водещият трябва да е ярка личност, а не безчувствен, дистанциран говорител, каквито виждам в някои телевизии. Трябва да имаш отношение към новината и да го показваш. Воденето на новини не е просто изчитане на факти. Ти рисуваш деня, даваш насока, помагаш на обществото да върви напред – това е изключително отговорна работа и не е за всеки. И, разбира се, трябва да обичаш зрителя.

Нери Терзиева

В КАКВА ПОСОКА СЕ ПРОМЕНЯТ МЕДИИТЕ СЛЕД БУМА НА ИНТЕРНЕТ?

Интернет и социалните мрежи са революция в медийния свят. Всеки вече има своя трибуна, от която да се изказва. Аудиториите от пасивни зрители и слушатели се превърнаха в активни създатели на съдържание. Старите медии вече имат силна конкуренция. Ако преди човек като гледа новините може да сподели мнението си у дома с близките, то сега сяда и пише коментари, постове и достига до хиляди хора. Спомням си, че преди 20 и повече години се говореше как Интернет напълно ще убие телевизията. Но виждаме, че не стана така. Неприятното е, че критериите онлайн са силно занижени. Инфлуенсъри, подкастъри често са хора без речник, с лоша артикулация, с диалекти, с неправилен изказ, неумеещи да излагат тезата си, да правят интервю… И когато това те залива постоянно, някак започва да се приема за нормално, което не е добре. Забелязала съм, че когато човек няма качества да се издигне до високи нива, независимо от сферата, той започва да налага своето ниско ниво за норма. И това е деградация за обществото, ако го допуска дълго време.

Трябва старите медии – телевизията и радиото, да пазят критериите, да поставят летвата високо, за да може потребителите да имат ориентир, мярка и да не залитат до такава степен по медии с фалшиви новини или с недопустимо ниско качество. Това е много важно за младото поколение, което няма база за сравнение, не знае, че е било друго и че и сега може да е друго.

Интересното е, че вече се наблюдава пренасищане от хейтърството, завладяло мрежите. Нещо повече – потребителите у нас започнаха да осъзнават, че доброволно позволяват да ги облъчват с негативна енергия и че често направо си губят ценно време, скролвайки безцелно. Затова допускам, че определен тип хора ще започнат да избягват да стоят с часове в мрежите, да пишат мнението си и така да се подлагат на ненужно осъждане. И тук прозира огромен шанс за телевизиите отново да се наложат. Но само, ако работят на високо ниво и ако се върнат към теми, предавания, които вълнуват хората, обществото, а не политиците или някакви задкулисни фактори. И, разбира се, ако предложат иновации. В момента количеството – канали, платформи, сайтове, многократно надвишава качеството. За парадоксите онлайн ще дам един такъв пример: студентите по журналистика учат как се пише новина – заглавие, факти, кой, къде, какво и т.н. Интернет обаче донесе нов тип заглавия – в тях новината липсва, има само стръв, за да може потребителят да кликне и да генерира трафик на собственика, съответно – приходи. Масово е. Представете си емисия новини, в която водещият казва „Шок в Стара Загора! Няма да повярвате какво стана. Гледайте до края и ще научите”… Нещо такова. Ужасно, нали?! Но този трик е навсякъде в информационните сайтове и в социалните мрежи. И вече доста омръзна. Хората не са толкова наивни.

От друга страна налице е предизвикателството AI и тепърва предстои да видим как изкуственият интелект ще промени медийната среда. Тук най-голямата опасност е генерирането на фалшиви клипове, реклами, новини, злоупотребата с визията и гласа на уважавани личности. Иначе смятам, че нищо не може да замени творческия ум при писането на текстове, при поднасянето на новини, при правенето на интервю, при коментарите в ефир – колкото и информация да има AI. Доброто перо и ораторските качества са Божи дар, не въпрос на технологии.

ПРОФЕСИЯТА НА ПИАР ЕКСПЕРТА Е СВЪРЗАНА С ВСИЧКИ МЕДИИ, НО ВИНАГИ ЗАД КАДЪР. НЕ ЗАМИСЛЯТЕ ЛИ НЯКАКЪВ ПРОЕКТ, ЗА ДА ВИ ВИДИМ ОТНОВО?

Едва сега, след много години в пиара, телевизията започна да ми липсва. Да, често колеги ме канят в предавания да коментирам политически и други актуални теми, но това е различно. А телевизията е любов завинаги.  Затова с екипа ми обмисляме  пускането на YouTubе канал. Предстои да изберем конкретната посока, защото темите, които ни интересуват и вълнуват, са много. Трябва да се спрем на такава, която по някакъв начин би помогнала на хората, а и на обществото да върви напред.

БЛАГОДАРЯ ВИ. ЖЕЛАЯ УСПЕХ, ЩЕ ОЧАКВАМЕ НОВИНИ.

Цветелина Узунова е журналист и консултант по стратегически комуникации и публична дипломация. Започнала е кариерата си още като студентка по журналистика в Софийския университет с репортажи в „12+3” по БНР. Водещият на телевизионното „Добро утро” Александър Авджиев й предлага да му партнира на екрана всяка събота сутрин и така тя влиза в БНТ. След една година получава предложение да води „По света и у нас”, където остава до 2001г. Тогава цар Симеон II я кани в екипа си като прессекретар. Оглавява Правителствената информационна служба до 2005г. Малко по-късно основава своя пиар агенция. Работи с клиенти от различни сфери – здравеопазване, образование, фармация, строителство, култура, екология, енергетика, мода… Консултира партии и институции, обучава политици, работи и с отделни личности. Автор е на „Отвъд PR-а” – първата книга у нас за правителствените комуникации, писана от бивш пресдиректор на МС. Два пъти е член на международното жури за наградите за успели жени Stevie Awards. Носител е на този приз за медийния си проект Business woman .

Интервю за дипломна работа на студент по журналистика

Сн.Интернет

За автора на публикацията

bwoman

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
fb-share-icon