3 0
Време за четене10 Минути, 21 Секунди

Интервю на Цветелина Узунова

Първата ми задочна среща с Атанас Ботев беше по повод дамското делово списание Business Woman Magazine, на което бях съиздател и главен редактор в периода 2011 -2015г. Заедно с The Bulgarian City Club в Лондон, на който Княз Кирил Преславски е доживотен президент, създадохме съвместна рубрика. Представяхме членовете на клуба  – успели българи в лондонското City. А интересни личности имаше много. При това с впечатляващи кариери. Атанас Ботев беше един от тях. Съдбата го е отвела след това на различни места по света. Днешният ни разговор е продължение на първото му интервю отпреди близо десет години. Нека ви го представя:

Атанас Ботев е възпитаник на Образцовата математическа гимназия в Пловдив. Завършил е Centennial College в Торонто, има бакалавърска степен по международен бизнес от университет в Лондон, преминал е и обучение по програма за ускоряване на управлението в Saïd Business School в Оксфорд.

Атанас Ботев

След осем години и много различни работни места в хотелиерската индустрия в Обединеното кралство, едва на 30-годишна възраст става генерален мениджър на красив 5-звезден хотел в района на Лестър Скуеър в Лондон. Няколко години по-късно заема по-висока длъжност като ръководител на екипа на ултра луксозен хотел, кръстен на района, в който се намира – May Fair, също в Лондон. Качествата му биват забелязани в далечна Австралия и той се премества със семейството си в Аделаида, за да помогне за препозиционирането на 5-звезден хотел в централния бизнес район там. Следващото професионално предизвикателство, което той нарича „страхотна възможност”, е отново като генерален мениджър. Ръководи невероятен ол инклузив  5 – звезден здравен и уелнес курорт на остров Света Лусия в Карибско море. Но това се оказва не последната, а  поредната спирка от неговото околосветско кариерно развитие. Следващата е Канада. От шест години е вицепрезидент на частна компания там. Ръководи отдела за хотелиерство в корпорация, която притежава и управлява хотели, ресторанти, барове, кафенета, офис сгради и 380 къщи в Северна Канада. Сигурна съм, че сте си помислили колко ли много работи този човек. Да, така е. Но намира време и за семейството, и за двете му любими хобита-  пътувания и голф. „ Има много стрес в сегашната ми роля, така че активната релаксация и позитивното презареждане са задължителни. Открих, че пътуването по света и играта на голф с моето семейство са единствените две неща, които възстановяват баланса”, признава Атанас.

РАЗГОВОРЪТ НИ ЗАПОЧВА ОТ ТОВА КАКВА Е СИТУАЦИЯТА В МОМЕНТА В ХОТЕЛИЕРСКИЯ БРАНШ ПО СВЕТА.

След две изключително трудни години (2020 и 2021) и една преходна година (2022) всички индикатори ни показват, че индустрията на хотелиерството не само се възстановява напълно до нивата от 2019 г., но и до нива, сякаш COVID-19 никога не се е случвал. Някои сегменти от нашата индустрия, като health and wellness, както и културният туризъм, ще бележат много по-бърз растеж, тъй като хората осъзнават, че да бъдеш здрав умствено, физически и духовно е много по-важно в живота от всичко останало.

Бизнес пътуванията –  може да отнеме известно време, за да се възстановят напълно, но бизнесът с конференции ще нарасне отново до пълни нива през следващите няколко години. И причината е, че хората обичат да се срещат лице в лице на интересни дестинации.Този тип бизнес прекара последните три години в актуализиране и надграждане на своите продукти.

КАКВО ОТЛИЧАВА ХОТЕЛИЕРСКИЯ БИЗНЕС ВЪВ ВСЯКА ЕДНА ОТ СТРАНИТЕ, В КОИТО СТЕ РАБОТИЛИ?

Управляването на петзвезден хотел (в центъра на голям град) във Великобритания, Австралия или Канада е по същество едно и също. Навсякъде разчиташ на пътуващите по работа от понеделник до четвъртък и на туристите, пътуващи от петък до неделя. Ако имате голямо пространство за срещи и събития във вашия хотел (conference center) , вие се стремите да го запълвате възможно най-често, тъй като този сегмент е свързан и със заетост на стаите.

Управлението на ултра луксозен уелнес курорт на отдалечен остров в Карибите е много различно  – оперативно, логистично и дори емоционално. Имате работа с гости с изключително висока нетна покупателна способност тип Captains of Industry (термин от началото на 19 век, означаващ бизнес предприемач с голям принос за обществото. В днешно време се използва за изключително богати и влиятелни хора – б.р). Свръхбогатите хора имат всичко, което желаят, освен време за себе си, духовен и здравен баланс. Нашата работа като професионалисти в уелнес курорта е да ги накараме да забравят ежедневието, да се потопят в състояние на дълбока умствена релаксация, да предизвикат телата си да влязат в състояние на активна релаксация, така че в края на една или две седмици с нас, те се чувстват така, сякаш са си взели години почивка.

За съжаление, на много от Карибските острови цари голяма бедност (извън шикозните и бляскави курорти, които хората обикновено виждат и на които се наслаждават). Обичайно е само един човек да работи, но да издържа две или дори три семейства. Стресът за нас е огромен, тъй като докато наемаме един човек, ние всъщност поддържаме осем или десет души. Ефектът от нашите решения влияе не само върху нас или собственика, но и върху острова, който наричаме дом в дадения момент. Моралната и емоционалната отговорност за успеха на бизнеса е огромна.

КАКВА Е КОНКУРЕНЦИЯТА С ПЛАТФОРМИ ОТ РОДА НА AIRBNB?

AirBnB всъщност не е първата платформа, която свързва туристи със собственици на имоти. През 1995 г. VRBO започна това, но през 2008 г. AirBnB възприе тази концепция и донякъде я направи по-добра и много по-популярна.

Като всичко ново и непознато в началото, ние (традиционните хотелиери) не бяхме доволни, главно защото данъците и изискванията за домакините на AirBnB бяха много ниски. И това постави всички хотели в неизгодно положение от самото начало.

След много години на лобиране от наша страна и разбирането на местното правителство за много по-голямата икономическа полза, която един хотел може да има спрямо AirBnB, нещата се нормализират на повечето пазари. Затова сега всъщност започваме да гледаме на AirBnB като на положителен фактор. Колкото повече места за настаняване може да предложи една дестинация, колкото повече хора искат да пътуват до нея, толкова повече полети започват да добавят авиокомпаниите. Колкото повече хора дестинацията привлича, толкова по-оживени са ресторантите, баровете, спа центровете – ползата е за всички. В света има достатъчно хора за всякакъв вид туристически бизнеси и, докато човек се грижи за своите служители и гости, докато продължава да измисля нови и вълнуващи преживявания, няма за какво да се тревожи.

ДАЙТЕ  ТРИ ПРАКТИЧНИ СЪВЕТА НА ЧОВЕК, КОЙТО ПЪТУВА. КАК ДА ИЗБЕРЕ ПРАВИЛНО ХОТЕЛ?

Всичко зависи дали пътувам по работа или на почивка.

Ако е първото –  избирам хотелите въз основа на това колко близо са до моите бизнес срещи, след това стеснявам търсенето до цена (дори и да не плащам аз сметката, финансовата грижа е важна). Накрая разглеждам TripAdvisor и Expedia и чета отзиви за хотела от последните шест месеца като обръщам специално внимание не само на повтарящите се проблеми, но и на отговора от хотела. Всеки прави грешки, но по-важно е как излизаш от проблема и дали си взимаш поука.

Когато отивам на почивка, избирам първо въз основа на всички предлагани атракции и удобства, след това цена и отново TripAdvisor/ Expedia. Свързвам се с хотела и поставям всички въпроси и изисквания, които може да имам по време на престоя си. Не се страхувайте да комуникирате директно с хотела – вие сте работили усилено за парите си, така че заслужавате най-доброто изживяване, което можете да получите!

В КАКВО СЕ СЪСТОИ ВАШАТА РАБОТА В МОМЕНТА И КАКВИ ПРИНЦИПИ СЛЕДВАТЕ В НЕЯ? КОЛКО ХОРА РЪКОВОДИТЕ И КАКВИ СА ВАШИТЕ УСПЕШНИ МЕНИДЖЪРСКИ ПРАВИЛА? КАК НАКАЗВАТЕ И КАК ПООЩРЯВАТЕ?

В сегашната ми роля на вицепрезидент основната ми цел е да се уверя, че моят екип от висши мениджъри разполага с всичко необходимо, за да даде най-доброто, на което е способен на нашите гости и нашите служители, т.е. всички бариери за предоставяне на незабравими преживявания на нашите гости и съответно постигане на стабилни финансови резултати за нашите акционери се премахват. Екипът ми е сравнително малък в сравнение с предишни, които съм ръководил – сега са само 170 души. Не ми се налага да наказвам някого. В един високоефективен екип, който действа с много високо темпо, тези, които не могат да се справят, напускат сами. Но пък тези, които се справят добре, се зареждат от успеха. Те също така се радват на финансовите награди, признанията, малки жестове на доброта към тях. Най-доброто признание е, когато наистина ви е грижа и знаете нещо много лично за вашия служител (цели, желания и т.н.) и му помагате да ги постигне.

Основните принципи, които следвам, са малко клише, но са работили за мен досега, така че се радвам да споделя:

– заобиколете се с много по-умни хора от вас;

– винаги адресирайте и  се опитвайте да коригирате проблема/ предизвикателството, а не лицето, отговорно за него, т.е. действията ми никога не са лични;

–  търсете печалбата и за двете страни във всяка бизнес ситуация;

– не се притеснявайте, ако обучени/грижовни хора ви напуснат за по-добри възможности (празнувайте техния растеж и успех) – тревожете се, ако необучени/негрижовни хора останат;

– и накрая златното правило на веригата Four Seasons – „Отнасяйте се с другите така, както искате да се отнасят с вас!”

ГОДИНИ НАРЕД УПРАВЛЯВАТЕ ЛУКСОЗНИ ХОТЕЛИ. КАКВО Е ЛУКСЪТ ЗА ВАС?

Представата за лукса и луксозния начин на живот са много лични и по мое скромно мнение зависят от това как човек е бил възпитан в училище, у дома и от околните.

Ще прозвучи странно, но през годините, работейки за много богати хора, видях, че истинският лукс и истинският стил не могат да се купят с много пари. Да, много пари ви позволяват да бъдете изключително успешни, копирайки лукс и стил, но в крайна сметка по-доброто образование и възпитанието ви дават наистина стабилен начин на живот, дори и да не е толкова „луксозен“.

Вярвам, че най-големият лукс е да притежаваш времето си, т.е. да правиш каквото пожелаеш, когато пожелаеш. Някои много богати и някои не толкова богати хора, които познавам лично, живеят точно така: събуждат се всяка сутрин и пред тях е празно платно, за да започнат да рисуват бъдещето си отначало…

СЛЕД ТОЛКОВА ГОДИНИ НА ВИСОКИ ПОЗИЦИИ НАМЕРИХТЕ ЛИ ОТГОВОР НА ВЪПРОСА КАКВО Е УСПЕХЪТ?

За мен успехът се измерва по три начина:  моите деца (колко успешни и балансирани ще израснат като личности, а не колко богати или могъщи ще станат);  способността ми да променя живота на хората, с които работя, за добро – дори и малко. И не на последно място е свободата и възможността да пътуваш, да посещаваш колкото се може повече държави. Истинският успех (като истинския лукс) е способността да бъдеш собственик на времето си и да правиш с него каквото пожелаеш – признавам, че аз все още работя над това.

АКО НЯКОЙ, КОЙТО ЧЕТЕ ТОВА ИНТЕРВЮ, МИСЛИ ДА ЗАМИНЕ ЗА КАНАДА, КОИ СА ТРИТЕ НЕЩА, КОИТО ТРЯБВА НЕПРЕМЕННО ДА ЗНАЕ ЗА ЖИВОТА ТАМ?

Има много стъпки, които човек може да предприеме предварително, за да се подготви за живота в Канда, но моите лични топ 3 са:

  1. Научете колкото може по -добре английски език, още преди да пристигнете. Вашата способност да говорите и да се изразявате свободно, както и умението да разбирате, когато ви говорят, са фундаментални за вашия успех. Колкото повече знаете, толкова по-бързо ще се адаптирате към живота в Канада.
  2. Не забравяйте, че понякога да си първи в малко село е много по-добре, отколкото последен в големия град, т.е. всеки мечтае да живее и работи в Торонто, Ванкувър, Отава, което означава по-високи разходи за живот и повече кандидати за всяка свободна позиция. Затова направете вашето проучване и въз основа на уменията и образованието ви потърсете по-малки места, които действително се нуждаят от хора с вашите компетенции.
  3. Ако можете да пристигнете с достатъчно финанси, за да живеете скромен живот за една година, това е най-добрият начин, тъй като ще ви позволи да направите тук информиран избор. Ако не можете, вземете първата възможна работа, независимо каква е тя, стига да ви помага да развиете уменията си по английски език и да ви дава известна умствена свобода да търсите правилната работа/кариера.

НАШИТЕ ЧИТАТЕЛИ В ПО-ГОЛЕМИЯ СИ ПРОЦЕНТ СА ДАМИ. КАКВО БИ БИЛО ВАШЕТО ПОСЛАНИЕ КЪМ БЪЛГАРКИТЕ?

За вашите скъпи читателки бих искал да перифразирам нещо, което гласи, че зад всеки успешен мъж стои силна жена (независимо съпруга, майка, сестра). Така че, дами, не забравяйте, че обратното също важи – зад всяка успешна жена стои силен мъж (съпруг, баща, брат). Спирайте от време на време, за да признаете тези зад вас, тъй като успехът не е истински, ако не е споделен!

Сн.Личен архив

За автора на публикацията

bwoman

Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %
fb-share-icon