
Тя е родена в Плевен. През последните 22 години живее в Лондон. Завършила е Международни икономически отношения в Свищов и MBA(Master in Business Administration) in Marketing в Лондон.
От 13 години Анелия Атанасова се занимава със собствен бизнес като е минала през няколко сфери, което й дава опит и практичен, не само теоретичен, поглед върху това как реално работи маркетингът. Започва с магазин за детски дрехи, който развива успешно. Отваря и втори такъв и след седем години продава бизнеса на друг собственик. След това създава компания за персонализирани продукти, която става водеща във Великобритания с един от продуктите си. Изпълнява поръчки и на популярни личности. „В бизнеса ми с персонализирани подаръци развих моя детска страст към фотографията и започнах да се занимавам и професионално като снимах първоначално семейства. Често майките ми споделяха, че имат собствени бизнеси, което пък ме насочи към коучинга по маркетинг. С фотосесиите за социалните им мрежи започнах да им давам и съвети кое как работи и осъзнах, че всички тези знания, които имам, са натрупани от моя опит и мога да ги дам и на други бизнес собственици, които се лутат и търсят работещи варианти. И така ето ме тук, вече три години обучавам българската бизнес жена как да развива бизнеса си чрез социални мрежи”, сподели за BWoman Ани.
Тя даде и първото си интервю за нашия сайт.
АНИ, КАКЪВ Е ПРОФИЛЪТ НА БЪЛГАРСКАТА БИЗНЕС ЖЕНА? МОЖЕТЕ ЛИ ДА ОБОБЩИТЕ ЕДИН СЪБИРАТЕЛЕН ОБРАЗ?
В никакъв случай не бих обобщила българската жена в един образ. Тя е толкова многоцветна и уникална както цветята. Все едно да ме попитате да обобщя образа на българското цвете, не бих си позволила да ги обезлича. Всяка със своите различия прави света красив, без значение дали е с разцъфнал цвят или с бодлички, или и с нещо друго.
В трите години откакто преподавам бизнес и маркетинг, срещнах и срещам жени, които имат огромен потенциал и го крият зад ограничаващи вярвания, както и такива, които са пълната противоположност. Също се сблъсквам с голямо его и липсващо такова, което и в двата случая пречи на бизнеса. Срещам и жени с по няколко бизнеса, развиващи ги успешно, същевременно балансиращи умело и останалите сфери на живота си. Срещам и такива, които и с един не могат да се справят и постоянно се оплакват. Срещам амбициозни дами, пълни с желание за развитие, желание да помагат, но срещам и такива, които само търсят начини да взимат и да ползват. Срещам такива, които във всяка спънка виждат проблем и са готови да се откажат всеки ден по 5 пъти и такива, които в същите препятствия виждат възможности за растеж и за прогрес. Познавайки голяма част от вече над 700-те бизнес жени, мога да кажа спокойно, че са уникални и всяка от тях допринася за вълшебството на българския бизнес.
КОИ СА ТРИТЕ НАЙ-ПОПУЛЯРНИ СФЕРИ, В КОИТО БЪЛГАРКИТЕ СЕ ОСМЕЛЯВАТ ДА ЗАПОЧНАТ СВОЙ СОБСТВЕН БИЗНЕС?
МЛМ предприемачеството, ако го поставим под общ знаменател, е най-популярно, поради ниския праг на инвестиция, но пък е чудесен начин за придобиване на бизнес и маркетинг умения, без грешките да ни струват много пари.
Втората по популярност е отново сфера с нисък праг за влизане в бизнеса, а именно ръчно изработени продукти, поради същата причина както МЛМ – малката инвестиция за бизнеса.
И третата, която е най-нова сфера, но бързо се разраства и следва световните тенденции, е обучителната сфера/коучингът.
Несигурността, която всички усещаме в управлението на държавата ни, спира много хора с идеи и потенциал за по-рискови бизнеси, изискващи по-голям капитал и инвестиция.
КОЯ Е НАЙ-ЕФЕКТИВНАТА СОЦИАЛНА ПЛАТФОРМА В МОМЕНТА ЗА ПРОМОТИРАНЕ НА УСЛУГИ И ПРОДУКТИ? И ЗАЩО?
Няма една социална платформа, която да е най-ефективна за всички бизнеси, защото на различните платформи аудиторията е различна и това, което е ефективно за един бизнес, няма да носи същите ползи за друг, защото неговите клиенти няма да са на същата платформа. Като общо правило ТикТок е за аудитория до 20 години, Инстаграм е за аудитория до 35 години и Фейсбук е за аудитория над 35 години. Като, разбира се, всяка платформа има и други възрастови групи в различни проценти, но това са водещите.

АКО ИСКАМЕ ДА ПОПУЛЯРИЗИРАМЕ ДЕЙНОСТТА СИ ОНЛАЙН, ОТКЪДЕ ДА ЗАПОЧНЕМ?
Ако предположим, че сте проучили пазара и сте си определили своя клиент офлайн, имате маркетингова стратегия, част от която е използване на онлайн пространството, то първата стъпка е да разберете къде е вашият идеален клиент в Интернет и какви са начините, по които използва онлайн пространството. Ако използва социалните мрежи, започнете с изучаване на възможностите на платформата и създаване на съдържание, чрез което да опознаете навиците и нуждите на клиентите си онлайн, за да ги задоволите по-добре от конкурентите си.
Ако не сте направили първите стъпки, то започнете от тях – проучване на пазара и нуждите на пазара и идеален клиент.
КОИ СА НАЙ-ЧЕСТО СРЕЩАНИТЕ ГРЕШКИ, КОИТО ДОПУСКАТ СОБСТВЕНИЦИТЕ НА ФИРМИ, ВЛИЗАЙКИ В ИНТЕРНЕТ ПРОСТРАНСТВОТО?
Интернет е толкова силен маркетингов инструмент (може да достигне до огромна аудитория и да получиш обратна връзка почти моментално), който е и супер евтин в сравнение с традиционните канали на маркетинга преди интернет ерата.
Много бизнес собственици не осъзнават, че държат съкровище в ръцете си и го приемат за даденост или за между другото и сякаш винаги ще го имат, което е далеч от истината.
Не е имало в историята на човечеството такава възможност да направиш пари, без да имаш начален капитал. Хората, които се осъзнаваха и осъзнават (защото все още я има възможността), правят успешни бизнеси и минават на следващото ниво с помощта на социалните мрежи и други канали на дигиталния маркетинг.
Просто трябва да научат как се прави маркетинг в социалните мрежи, защото хората са пренаситени в момента. Преди 10 години нямаше нужда да учиш, просто трябваше да ги използваш и да качваш продукти, за да продаваш. Но днес вече не е така. Днешните български бизнес собствениците все още не са масово осъзнали, че им трябва добър маркетинг и това е последното нещо, за което се сещат, когато не им върви в бизнеса.А всъщност то е най-важното. 80% от успеха на бизнеса зависи от маркетинга.
Добрата новина за тези, които се осъзнаят сега (дори четейки тези редове) е, че те могат да започнат веднага и за няколко месеца да са далеч пред конкурентите си, само защото са обърнали внимание на маркетинга. И те ще са от малцината в България. В САЩ, например, това не е така. Масово бизнес собствениците се обучават в маркетинг и там конкуренцията е още по-голяма.
КОИ СА ВАШИТЕ ТРИ ЗЛАТНИ ПРАВИЛА, СЪВЕТИ ЗА РАЗРАСТВАНЕ НА БИЗНЕСА?
- Обучения – трябва постоянно да се развиваш и да ставаш по-добър, за да си една крачка пред конкуренцията (знания и в маркетинг, и в индустрията ти).
- Спри да чакаш и действай, защото възможностите не чакат.
- Хора(нетуъркинг). Без да имаш хора, на които да разчиташ и с които да обменяш опит и знания и да имаш среда, ще ти е супер трудно.
Бизнес се прави от хора за хора и с хора.
А ТРИ ПРАВИЛА ЗА ОНЛАЙН УСПЕХ?
Същите са като офлайн. Принципите на бизнеса са еднакви и в Интернет, и извън него, просто носителят (платформата) на посланието е различен. И на двете места имаме хора, което често се забравя и се мери в числа и бройка. Може би бих допълнила, че онлайн всичко се вижда и помни по-лесно(с доказателства) и внимавай, ако имаш двойни стандарти или си лицемерен.
КАКВО ДА ПРАВИМ, АКО ВСИЧКО СМЕ НАПРАВИЛИ ПО ПРАВИЛАТА ЗА ОНЛАЙН ПРИСЪСТВИЕ И НЯМАМЕ РЕЗУЛТАТИ?
Няма как да сте направили всичко по правилата и да липсват резултати. Първо да уточня, че няма общи правила, които да се налагат като образец/модел за всички бизнеси и да работят за всички. Има общи насоки и неща, които да се пробват, за да се определи кое работи точно за вас като бизнес собственик, като продукт и като пазар. Може продуктите и пазарът да са едни и същи, но само защото ценностите на бизнес собственика са различни, това да му изиграе лоша шега или обратно – да му донесе успех.

И ако приемем, че спазвате общите правила и насоки и пробвате различни варианти, за да нямате резултати, това означава, че нещо сте пропуснали. Най – често се пропуска „слушането” на пазара. Повечето бизнес собственици, както казах, не смятат за нужно да учат маркетинг и не разбират пазара и аудиторията си. Крайно време е да се осъзнае, че без умения и знания, не ти дават дори шофьорска книжка и това, че ще продадеш нещо на съседа ти, не ти дава знанията да правиш сериозен бизнес и маркетинг. Да, има някои хора, които по един или друг начин имат вродени или придобити от живота маркетингови умения, но дори и те в началото, когато започнат да правят бизнес, допускат много грешки и се учат от тях. Защо да губиш време и пари и просто да не го научиш от тези, които го правят години преди нас и са написали тонове учебници и книги? Така че, за да нямате резултати, нещо е пропуснато и не е по правилата.
ИЗСЛЕДВАЛА ЛИ СТЕ ПОВЕДЕНИЕТО НА ОНЛАЙН АУДИТОРИИТЕ – КАКВО ХАРЕСВАТ? АКО ЛАЙКНАТ, КУПУВАТ ЛИ? НАПРИМЕР В ПОЛИТИЧЕСКИЯ PR, АКО СЛАГАТ ЛАЙК И СПОДЕЛЯТ, ИЗОБЩО НЕ Е ГАРАНЦИЯ, ЧЕ ЩЕ ГЛАСУВАТ ЗА ТЕБ.
Постоянно изследвам онлайн аудиторията. В Интернет е по-лесно да научаваш и получаваш обратна връзка бързо. Аудиторията е същата и онлайн, и офлайн. Единствената разлика онлайн е, че хората са по-смели, защото са скрити зад профили, които може и да са фалшиви. А и също понеже е по-лесно да напишеш нещо, докато лежиш на дивана, отколкото да го направиш в действителност, често изказват мнения само „за спорта” и преувеличават какво ще направят т.е. силни са на приказки. Но хората са силни на приказки и като седнат с комшията на винце или ракийка. Просто онлайн имат по-голяма аудитория и съответно могат да достигнат до много повече информация, отколкото комшията би им дал.
Относно политиците мога да кажа, че мнозина забравят или не им пука, че това, което казват и правят, остава в интернет пространството и е много лесно доказуемо – и разминаването в изказвания, и действията им, и лицемерието им. Разбира се, това че някой поставя лайк, не означава, че ще отиде да гласува, но затова са статистиките -а до сега не съм намирала грешка в тях. Ако се проследи активността, рийча, лайковете и статистиките от социалните мрежи на страниците на политически лидери и партии, мисля че може да се предвидят процентите на изборите на база на резултатите от дейността им в социалните мрежи(ако изборите са честни, разбира се).
КОИ СА ВАШИТЕ УЧИТЕЛИ В ПРОФЕСИЯТА, ВАШИТЕ ВДЪХНОВИТЕЛИ И ЗАЩО?
Моите учители и вдъхновители са американски специалисти, които, поради размера на пазара им и конкуренцията си, имат голям опит и са много креативни, адаптивни и изобретателни, което е задължително за успех в бизнеса в променящи се и конкурентни условия. Някои от тях са водещи на пазара и са световни имена, а други са не толкова известни, но пък отново доказали се с резултатите си в техните области.
А мотиватори са моите ученици и техните резултати. Това да видиш как променяш живота на човек към по-добро със знанията, които му даваш, е безценно! Нищо по-мотивиращо няма от това!
И си пожелавам все повече успешни ученици, защото не е лесно човек да се пребори със собствените си спирачки (ограничаващите си вярвания), да научи маркетинг, а и да го приложи. За мое щастие са все повече тези, които го правят и доказват, че е възможно!